Smultringer

Et lite bonusinnlegg her på bloggen, nemlig smultringer! Jeg har ikke klart å gjøre ferdig alle julekakene i Den Store Kakeboka. Mest fordi julekaker er så tradisjonsbestemt, og enkelte av de i boken, tilhører ikke de kakene jeg er vant med å spise i jula. Så de får vente. Også får det bli noen bonusinnslag med de kakene som heller betyr jul for meg og mine.🙂

 Ofte er det sånn at de som skal feire jul med oss får velge seg én kake hver, som de føler at de MÅ ha for at det skal bli jul. Hvis to velger samme kake er det bare en bonus. Noen år har vi derfor like gjerne hatt suksessterte, som bordstabelkaker.


Smultringer er som regel høyt ønsket, og takket være min kjære unge bakerassistent, fikk vi gjort unna baksten på kort tid. Oppskrift følger under. Disse er gode!


Smultringer 
gir ca 50 stk

5 egg
250 g sukker
1/2 dl smeltet smør
1 1/2 dl kremfløte
1/2 dl kulturmelk
3 ts hornsalt
1 ts kardemomme
1 ts kanel
ca 750 g hvetemel (jeg bruker gjerne spelt)

ca 1 kg smult eller flott til frityr.
Et termometer (som tåler minst 180 grader) er en fordel.
Utstikker til smulteringer, alternativt en større rund form (drikkeglass) og en liten rund form.

  1. Visp egg og sukker til stiv eggedosis.
  2. Visp fløten til krem. Bland med eggedosisen.
  3. Tilsett melken.
  4. Bland alt det tørre i en egen bolle, men hold tilbake litt av melet. Sikt det inn i eggeblandingen.
  5. Tilsett smøret.
  6. Rør alt sammen til en deig. Dersom deigen er veldig klissete, tilsetter du resten av melet. Jeg bruker som regel alltid alt.
  7. Pakk inn i plastfolie og legg kjølig til neste dag.
  8. Kjevle ut deigen til den er ca 1 cm tykk. Deigen er litt klebrig, men bare bruk lette hender og litt mel på benk og kjevle, så går det greit.
  9. Stikk ut alle smultringene før du varmer opp fettet. Vi lager små berlinerkuler av smulte-hullene, og disse spiser vi på stekedagen.
  10. Varm fettet til 180 grader. Når det freser ivrig rundt en trepinne, er fettet varmt nok. Det er enklest å holde en jevn temperatur dersom du bruker termometer. Forbered et stort fat med tørkepapir, og en rist.
  11. Stek kakene i flere omganger. Snu de underveis så de blir jevnt brune. Legg først på tørkepapir, og deretter over på rist.
  12. Smultringer nytes best nystekte til en kopp julekaffe. Resten legges i fryseren før de blir spist opp.😉

FETTVETT

  1. Gå aldri fra en varm fettgryte!
  2. Ha en lokk og grytekluter liggende klart.
  3. Råskrelte poteter demper varmen – ha gjerne et par skiver liggende nære.
  4. Pass på at det IKKE kommer vann i fettgryten.
  5. La fettet avkjøles helt i gryten, før du løfter på gryten.
  6. Hold jevn temperatur på fettet.
  7. Brukt, avkjølt fett skrapes ut med en slikkepott. Ha det for eksempel i en tom drikkekartong. Denne kastes i restavfallet. Fettet skal ikke helles i do, vask eller matavfall.

Camilla&Sverre Project foregår her: En liten hyllest til Den Store Kakeboka.Så langt har jeg bakt disse kakene. Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

3 thoughts on “Smultringer

  1. Hei, Camilla! Så hyggelig å se at det er liv i bloggen!😀 Håper det står bra til. Jeg var tilfeldigvis innom for å bli flinkere til å lage sjokoladekjeks.😉 Ha en fin dag!

    • Så hyggelig å høre fra deg!🙂 Riktig fin dag ønskes deg også!
      Og jada, det er så smått med liv her, og jeg lusker litt mer i kulissene. Skulle så gjerne vært her mer, men det blir visst aldri prioritert…😉 Har funnet en enda mer favoritt sjokoladekjeks oppskrift! Skal se om jeg får delt den en dag denne uka!

      • Hurra!😀 Jeg har endelig fått mer tid nå som minstejenta har blitt større (3 år er jo ganske stort!) og vi kan bake sammen med storebror uten at det blir helt kaos. Vi holder oss til enkle ting, som muffins og scones, men nå er sjokoladekjeks i skuddet!😉 Ellers har vi oppdaget at ananasyoughurt er perfekt i eplekaka sammen med sitronsaft og revet skall, så det kan jeg absolutt anbefale.

        Ha en fin-fin dag, Camilla! Og det haster absolutt ikke med oppskrift, for jeg har ikke ingrediensene som trengs likevel.

Leave a Reply

