Stollen

img_9576

Mitt aller første forsøk på den tyske julekaken stollen, og alle hjerter gleder seg. For en morsom kake å lage! Det ligger mange oppskrifter på stollen på nettet, og som man forventer av en tradisjonskake, er de ganske like. Selv om det ser ut som innholdet av tørkede frukter, bær og nøtter er ganske varierende. Den innbakte marsipanpølsen er en preferansesak. At mange oppskrifter inneholder mye julekrydder, merket jeg meg også. Hadde jeg lest de andre oppskriftene først, hadde jeg nok skeiet ut og tilsatt litt kanel og kardemomme, for det høres også veldig godt ut. Denne utgaven er dog ikke krydret.

img_9665

Men min hjemmelagde stollen har luktet himmelsk, selv uten krydderier, både mens den stod til heving og under steking og avkjøling. De marinerte bærene, gjennomtrukket av mørk rom, har nok mye av æren for det.

Jeg fulgte ikke oppskriften helt til punkt og prikke her. Dels fordi jeg ikke fant enkelte ingredienser og dels fordi jeg bommet litt på fremgangsmåten underveis. Men dette er en tilgivelig deig. Noen av notatene jeg har gjort meg:

  • Jeg brukte revet appelsinskall av en appelsin, i stedet for syltet appelsinskall.
  • Av tørkede frukter brukte jeg tørkede tranebær, tørkede kirsebær og rosiner. Jeg eltet det inn i deigen i maskinen, i stedet for å jobbe de inn i deigen på benken til slutt.
  • Jeg brukte en god marsipan med 50 % mandler fra nærbutikken.
  • Kun 1 ts tørrgjær, fremfor fersk gjær, og kald melk. Hevetiden ble forlenget. Den første hevingen stod deigen i et kjølig rom natten over. Den andre foregikk i løpet av flere timer på kjøkkenbenken. Deigen hevet fint, men var relativt tung og langsom, sammenlignet med for eksempel en bolledeig. Man må være litt tålmodig med den.
  • Mykt romtemperert smør ble eltet inn til slutt, i stedet for å bli smeltet og blandet med den lune melken.
  • Det var veldig gøy å pensle med smør og deretter ta heeeelt av på melis pynten.😀

 

Jeg var usikker på hvordan kaken skulle oppbevares etter steking. Etter å ha konferert med min gode venn Google, har jeg landet på å pakke kakene godt inn i bakepapir og deretter aluminiumsfolie. De skal kunne ligge og modne i opptil en måned og visstnok bare bli bedre og bedre. Kaken kan også fryses, godt innpakket. Da skal den tines langsomt i kjøleskap. Jeg har laget dobbel porsjon og skal gi bort den ene. Den andre skal smakes på litt nærmere jul. Så ingen smaksvurdering her enda. Bare en konklusjon om at dette var en veldig artig kake å lage.

P.S. Den var på alle måter like god som den var morsom å lage! Og svært holdbar når den pakkes godt inn mellom kosestundene. Kanskje en ny adventstradisjon dette.😉

Camilla&Sverre Project foregår her: En liten hyllest til Den Store Kakeboka.Så langt har jeg bakt disse kakene. Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

2 thoughts on “Stollen

    • Ja, det kan jo kanskje være like hyggelig å kose seg med den i januar, februar eller neste jul….😉 Viktig å finne rom for å puste litt også. Takk for så hyggelig kommentar! Riktig god og fredelig jul til deg også, Janne!🙂

Leave a Reply

