Bavarois

Bavarois er en fromasj som er hvelvet og dekorert.

Blåbærfromasjkake bavarois 4 Camilla&SverreProject

I Julia Child’s Det Gode Franske Kjøkken, sier hun at det “utgjør en dessert som er en like stor fryd for øyet som for ganen. Når den er riktig laget har den en deilig, lett, kremaktig, fløyelsmyk konsistens, den er en av de aller beste hvelvede desserter.” I Den store kakeboka finnes det to oppskrifter; blåbærfromasjkake og vaniljefromasjkake, men med alternativene som foreslås kan man lett lage mange flere versjoner.

Vaniljefromasjkake bavarois 1 Camilla&SverreProject

I Den Store Kakeboka er fromasjene pyntet med fingerkjeks, og jeg må si med et lettelsens sukk at jeg endelig klarer lage fingerkjeks. Med flere vellykkede forsøk på rad, anser jeg denne som i boks nå. Jeg har ingen gode lure tips og triks til dere som leser. Det var bare plutselig noe som fungerte. Jeg arkiverer denne under øvelse gjør mester (i alle fall bedre).

fingerkjeks endelig Camilla&SverreProject

Så var det bavaroisene da. Nydelige! Begge to ble så vellykkede at jeg vet jeg kommer til å prøve meg på flere av disse når prosjektet er unnagjort.

Blåbærfromasjkake bavarois 3 Camilla&SverreProject

Blåbærvarianten var min personlige favoritt. Men jeg har jo enda ikke forsøkt meg på kaffebavarois… Jeg brukte gode gamle norske blåbær i fyllet, og pyntet med store hageblåbær fra egen hage..

Blåbærfromasjkake bavarois 1 Camilla&SverreProject

Den eneste fallgruven jeg ser her, er når det gjelder avkjølingen av eggekremen, før den piskede kremfløten vendes i. Jeg forsøkte først å bare avkjøle eggekremen i kjøleskap, under jevnlig omrøring så ikke gelatinen skulle klumpe seg, til den var avkjølt. Eggekremen ble avkjølt til en romtemperert saus, men da jeg skulle vende inn kremen ble det bare en suppe.

Pisket krem Camilla&SverreProject

Neste forsøk hadde jeg eggekremen i en metallbolle, og satt denne over en større bolle fylt med isvann. Da ble det et helt annet resultat. Kremen tyknet raskt og fint mens jeg stod og rørte i den, og det var en lett sak å vende inn kremfløten og få et luftig og fløyelsmykt resultat.

Så da krysser jeg også av disse to….
Beklager treg og sporadisk aktivitet på bloggen disse dager. Jeg har store helseutfordringer og tar en dag av gangen akkurat nå, men jeg er her i tankene….og så godt jeg klarer ellers.

Camilla&Sverre Project foregår her: En liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Så langt har jeg bakt disse kakene. Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

Leave a Reply

