Genoise

Genoise er en deilig, deilig sukkerbunn med smeltet smør. Den lille mengden smeltet smør, gir en deilig rik smak og saftighet. Kaken har få ingredienser og virker tilsynelatende svært ukomplisert, men den er fullstendig avhengig av luften du pisker inn i eggene, for å holde seg lett og luftig under stekingen. Det er altså noen fallgruver….

Genoise 5 Camilla&SverreProject

Man må mestre noen teknikker for å lykkes, og disse krevde for min del, at jeg øvde ganske mye. I Den Store Kakeboka finner dere oppskriften til denne under kaffekaken. Jeg tror det er viktig å bruke kakemel i denne kaken. Med vanlig siktet hvetemel har ikke mine kaker blitt bra. Du kan lage ditt eget kakemel, slik jeg forklarer i posten “hvordan blande ditt eget kakemel”, men faktisk har jeg brukt et triks fra en fin sukkerbrød-oppskrift jeg har arvet fra min mor: Jeg har erstattet halve mengden hvetemel med potetmel. (Maizenna fungerte også bra.) Selvsagt skal det fungere fint å bare bruke vanlig hvetemel også, i teorien, men jeg har hatt vansker med det…. Så derfor er dette tatt med i varianten på oppskriften som jeg deler med dere her i dag. Føl dere velkommen til å gi meg en tilbakemelding på genoise. Jeg har fått fine kommentarer på denne tidligere under kaffekake-innlegget, og oppfordrer de som plages med denne, å lese det som står der også.

Ingen ekspert her, men jeg vil dele de punktene som var nødvendige for meg for å lykkes, og videre en fin-fin YouTube-video med instruksjoner som hjalp meg med teknikken. Lykke til!

Genoise
en rundform, 24-26 cm i diameter
stekes ved 180 grader, ca 35 minutter

Du trenger:
200 g egg ( ca 4 stk)
100 g sukker
80 g siktet hvetemel / speltmel (eller 40 g hvetemel + 40 g potetmel / maizenna)
30 g smeltet smør, avkjølt til romtemperatur

Høyst frivillig: det er også godt å tilsette vaniljefrø, eller ekte vaniljesukker i røra. Tilsett dette sammen med eggene i så fall.

Genoise 1 Camilla&SverreProject

Slik gjør du:

  1. Pisk egg og sukker til lys og luftig eggedosis. Det tar rundt ti minutter i en kjøkkenmaskin på medium hastighet. Eggedosisen er ferdig når du kan ringle den fra vispen, og den legger seg som et bånd oppå seg selv uten å synke nedi med en gang. (“Båndstadiet” / “Ribbonstage”)
    ribbonstage båndstadiet
  2. Bytt til en stor, bolle som er lav og vid, hvis du har. Hell eggedosisen i og sikt over ca 1/3 av melet.
  3. Vend sammen. Fortsett med de andre 2/3 av melet.
  4. Ta litt av røren over i det smeltede, avkjølte smøret og bland.
  5. Hell smørblandingen over i eggeblandingen og vend sammen.
  6. Røren helles i den forberedte formen, og stekes som angitt.

Lure tips og triks:

  • Eggene bør være romtemperert for å nå sitt maksimale volum. Har du egg rett fra kjøleskapet kan du legge de hele eggene i en skål med varmt vann 15 minutter før du baker med dem.
  • Se dette innlegget om viktigheten av å bygge god struktur i eggedosisen.
  • Sikt melet og potetmel/maizenna sammen et par ganger. Jeg liker å gjøre dette over et par bakepapir på benken, og sikter fra det ene til det andre.
  • Det er enklere å vende inn i en romslig, vid bolle, enn en høy eller liten bolle.
  • Sikt melet over eggene i tre omganger og vær svært forsiktig når du vender melet inn – men nøye nok til at det ikke blir melklumper igjen i røren. Øvelse gjør mester.
  • Når alt melet er vendt inn, og smøret skal tilsettes, tar du ut noen desiliter av røren og blander med smøret. Dette er litt av røren som du bevisst lar miste luften, til fordel for å få en tykk, konsekvent smør-røre. Hell denne tilbake i resten av eggeblandingen, og vend sammen. Hvis du bare dumper det smeltede smøret rett i røren din, vil det synke til bunns, og du vil ende opp med å slå ut all luften av eggene på å vende det hele sammen.
  • Forvarm ovnen og forbered formen din. Jeg smurte formen med smør og strødde med mel. Overskuddet ble dunket ut, og  bunnen ble kledd med et bakepapir.
  • Kaken er ferdig når du kan trykke lett på midten med en finger, og den spretter tilbake.
  • Bilde nummer to  nedenfor viser en genoise som sank litt sammen. Ikke så mye, men nok til at jeg kun fikk to og ikke tre lag av kaken. Jeg tok de neste kakene ut av ovnen og snudde dem forsiktig på hodet på en rist. Slik lot jeg de stå til avkjøling, så de ikke skulle dette ned i midten.
    Genoise 4 Camilla&SverreProject   Genoise 3 Camilla&SverreProject

Neste innlegg skal jeg vise hva jeg brukte denne bunnen til.

Camilla&Sverre Project foregår her.
En liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Så langt har jeg bakt disse kakene.
Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

3 thoughts on “Genoise

  1. Pingback: Gateau Opera | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

