Kuglof og Baba med Rom

God sommer alle sammen. Nå sitter jeg på et idyllisk og nydelig sted, som de som følger med på Instagram kanskje har fått med seg, med nytraktet kaffe i koppen, mens resten av gjengen er på stranden. Så jeg gjør et forsøk på litt mer iPad-blogging. Dere får ha meg tilgitt om innleggene ser litt annerledes ut enn de pleier.😉

Kuglof 3 Camilla&SverreProject

I dag skal jeg krysse av to morsomme kaker: Kuglof og Baba, eller Babka, som den også kalles. Begge disse lages her med samme deig, og er briocheliknende gjærbakst som stekes i en særegen randform. I østre og sørlige deler av Europaer er dette en vanlig kake. Min mening, etter å ha pratet litt med andre, er at de kanskje er litt ukjente for oss her i Norge?

Kuglof 1 Camilla&SverreProject

Jeg hadde litt uflaks med mitt første forsøk på Kuglof. Det står tydelig i oppskriften at man skal bruke grind på kjøkkenmaskinen, men jeg brukte eltekrok og det ble ikke vellykket. Også er det slik med briocheliknende deiger at de er veldig klissete og de bruker lang tid på å heve. Det kan føles ganske uvant sammenlignet med en norsk søt gjærdeig. Jeg vet ikke hva som gikk skeis annet enn dette med eltekroken, men deigen min ble mindre klissete enn forventet og ville heller ikke heve godt. Resultatet ble en kompakt gjærbakstkake, som minnet mye om en julekake i smak. Planen var klar for å gjøre litt endringer neste gang.

Baba 1 Camilla&SverreProject

Neste forsøk var i form av en Baba, som altså er en Kuglof som dynkes med rikelig krydret sukkerlake (godt smaksatt med rom).

Jeg har gode minner om Baba fra Amalfikysten i Italia. I den idylliske byen Positano, på en kafé med en herlig hage, serverte de Baba på størrelser med champagnekorker, fisket opp fra en krukke med limoncello og servert med bløtpisket kremfløte. Himmelsk!

Baba 2 Camilla&SverreProject

Jeg fulgte oppskriften nøyaktig (og brukte også grind på kjøkkenmaskinen). Deigen fikk en helt annen konsistens og det så svært mye mer lovende ut. Så slo jeg til med dobbel mengde rosiner, en håndfull tranebær og to rause never med grovhakkede mandler, som først var skoldet og ristet gylne i ovnen. Sukkerlaken ble laget med ekstra rause mengder krydderier, mørkt rårørsukker og brun rom, så laken min var ganske så mørk og dyp i både utseende og smak.

Baba 3 Camilla&SverreProject

Deigen fikk heve vel og lenge, både i bakebollen og deretter i randformen. Dette er en kake for en dag du har goood tid. Resultatet ble heldigvis en høy og luftig kake. Så matet jeg den med rom-laken, og den åt som en svamp. Hele fem deciliter lake åt den med fornøyelse, og den kunne villig tatt i mot mer, for ved oppskjæring så man at den ikke var dynket hele veien gjennom.

Baba 4 Camilla&SverreProject

Jeg har lyst til å prøve å gjenskape kaken fra Italia ved en anledning. Den som var så dynket at det piplet en liten likørdam på tallerkenen når du stakk skjeen i den. Si gjerne fra om noen prøver før meg, og vil dele erfaringer.

Camilla&Sverre Project foregår her: En liten hyllest til Den Store Kakeboka.Så langt har jeg bakt disse kakene. Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

Leave a Reply

