Rullekake med sjokolade og konjakk

God sommer! Litt stille fra meg nå. Jeg skal prøve å få lagt ut de bakte kakene og komme ajour med bloggen. Jeg har også to deilige delvis selvkomponerte oppskrifter å by på i nær fremtid. Men la oss begynne med den siste; nemlig den siste rullekaken!
Rullekake med sjokolade og cognac 3 Camilla&SverreProject

Hvorfor denne ble den siste? Tja si det. Jeg synes denne var en av de beste rullekaker jeg har smakt. Som på sjokolade- og appelsinrullekaken synes jeg det var helt umulig å rulle den sammen etter at den var avkjølt… Og også her synes jeg det var en anelse mye fyll… Bortsett fra det: en knallgod kake! Absolutt en favoritt med sitt lyse sukkerbrød, fyldige myke smørkrem og deilige ganache-glasur. Nam!

Rullekake med sjokolade og cognac 2 Camilla&SverreProject

Og vi ruller videre…

Camilla&Sverre Project foregår her. En liten hyllest til Den Store Kakeboka. Så langt har jeg bakt disse kakene.
Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

7 thoughts on “Rullekake med sjokolade og konjakk

  1. Dette så farlig godt ut!🙂 Kan det være at kakene er litt mye stekt som gjør rullingen vanskelig ..? Men den ser jo veldig bra ut likevel!

    • Ja, det kan jo absolutt være det! Er du god på rullekaker, Line? Ser den overstekt ut?

      Skulle mange ganger ønske jeg hadde en kjøkkenguru å dobbelsjekke alt jeg tviler og lurer på.😀 Er den ferdig nå? Er dette riktig? Skal jeg gjøre sånn? Men til syvende og sist må man jo bare stole på seg selv.

      Rullekakene mine blir liksom litt sprø, bare på den korte tiden de avkjøles, fra jeg har veltet de over på strødd bakepapir, til jeg ruller de sammen rett etter at jeg har fjernet steke-bakepapiret. Får liksom ikke rullet den raskt nok sammen…. Sukk… Det er nok en læringskurve.

      Tusen takk for koselig kommentar!
      Camilla🙂

  2. Jeg er ikke god på rullekaker, men jeg har jo tenkt å bli det.😉 Jeg har lest at for mye steiking gir en litt tørr bunn som er vanskelig å rulle sammen. Bunnene kan også sprekke hvis de er for tykke, så det her er jo ikke enkelt!😀 Kanskje det går an å legge et kjøkkenhåndkle over bunnen etter at den er avkjølt slik at den mykner litt i overflaten uten at du fanger for mye fuktighet inni?

    Ha en fin sommer videre, Camilla! Jeg syns du er kjempeflink! Nå fikk jeg lyst til å lage rullekake jeg også, he-he.

    • Du får mer enn gjerne rapportere tilbake til meg, når du har knekket koden.🙂

      Har tenkt på det med tykkelsen. Og det med å dekke den til under avkjøling. Jeg pleier steke den i en langpanne med halvhøye kanter, så den kunne jo bare ligge under den til avkjøling… Føler ikke at de er overstekt, for jeg sjekker når det nærmer seg den oppgitte steketiden, men noe er det jo helt klart….

      Må innrømme at jeg vet ikke om jeg klarer øve så mye mer på rullekakene altså. Blir så frustrert når de sprekker opp!😀 (*sinnamilla* på kjøkkenet… haha)

      Jeg lagde til slutt en rullekake etter mine egne favorittsmaker. Den ble heller ikke så pen, men veldig god. Skal dele den nå neste.😉

      Fortsatt fin sommer til deg også!
      Camilla🙂

  3. Nå fikk jeg ikke så lyst til å lage rullekake likevel, he-he!😀 Jeg skal gi beskjed når jeg klarer å lage perfekte rullekaker.😉 Smør deg med tålmodighet!

    Jeg kunne forresten tenke meg å ha good tid og lage rullekaker med forskjellige mønstre. Har sett at noen farger små porsjoner av deigen og sprøyter ut lekre mønstre som forstekes litt i flere omganger (hvis det er flere farger) før resten av røren helles over og stekes som normalt. Men da bør kaken IKKE sprekke etter alt det arbeidet, altså!😉

    • Det har jeg prøvd! Det er kjempegøy! (Mine sprakk jo da, så ikke så mye å skryte av fotografisk…hehe) Du kan enten forsteke mønsteret litt, eller fryse det. Begge deler fungerer helt supert.😉

Leave a Reply

