Få luftige bakverk (som ikke kollapser)

Bare et kjapt tips i dag. Med kraftige kjøkkenmaskiner er det lettvint å skru opp hastigheten og piske krem og marengs raskt og smertefritt. Kremen, eggedosisen, marengsen vokser hurtig, fordi tilfører vi den veldig mye luft veldig raskt. Men når maskinen pisker i vei så raskt, bygger vi en røre basert på store, ustabile luftbobler.

Hvis vi heller velger å la maskinen gjøre jobben langsomt og tålmodig på lav-medium hastighet, vil konstruksjonen bli mer stødig og stabil, bygget opp av mange små luftbobler. Spesielt er dette viktig i bakverk som ikke har hevemidler, for eksempel sukkerbrød, som er avhengige av luften du har pisket inn i røra for å heve. Er det mest store luftbobler i røra er bakverket ditt mye mer i risiko for å synke sammen på midten, å kollapse når det kommer ut av ovnen, eller å ikke heve slik det ønskes. På samme måte vil en pisket kremfløte ha godt av å piskes på medium hastighet også. Henger dere med?

Camilla_mixmaster_smallbubbles webcopy

Min assosiasjon da jeg forstod dette veldig viktige poenget for å oppnå konsekvente resultater, gikk umiddelbart til huset til Karl Fredriksen som flyr av gårde med heliumballonger i filmen Se Opp. Huset hans holdes flytende av en enorm mengde små ballonger, og selv om en ballong sprekker her og der, holdes huset fortsatt opp i lang lang tid. Hadde huset derimot vært holdt oppe av færre, store ballonger, ville en sprekt ballong fort ført til katastrofe….

Camilla_mixmaster_bigbubbles webcopy

Sees snart igjen!

Camilla & Sverre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Her kan du se hvor langt jeg har kommet, og hvor mye jeg har igjen.

Charlotte Royale Camilla&SverreProject 2   Tigerguttkake 4 Camilla&SverreProject   tertebunn 2
Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

3 thoughts on “Få luftige bakverk (som ikke kollapser)

  1. Det var et fint tips, det visste jeg ikke, derfor minekaker har sunket sammen i det siste, du vet jeg skal gjøre alt i siste liten , og det må gå fort !!! Hastverk er lastverk❤ takk for tipset !!! Alltid noe å lære for den som vil🙂

    • Beklager sent svar, fra meg, men JA Dette gjør faktisk en stor forskjell. Spennende å høre om du merker forskjell neste gang da.😉 Gos sommerklem fra meg til deg.😉

  2. Pingback: Genoise | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

