Sjokolade- og appelsinrullekake

Dette er den nest siste rullekaken!

Rullekake med sjokolade og appelsin 3 Camilla&SverreProject

Jeg må bare innrømme at det blir ikke mindre skremmende med disse rullekakene. Selv om resultatet som regel blir presentabelt og, ikke minst, veldig smakfullt, så blir jeg ikke fortrolig med kaketypen. I denne oppskriften var det fyllet som fremstod litt skremmende for meg, men jeg tok det steg for steg, og det gikk faktisk helt fint. Det er viktig å røre fyllet godt og lenge, slik at det blir veldig luftig.

Rullekake med sjokolade og appelsin 4 Camilla&SverreProject

Så var det bare å smøre fyllet på rullekakebunnen. Jeg får ikke til det å la kakebunnen avkjøle, for så å rulle den sammen, slik det står i oppskriften. Den bare sprekker for meg. {Aaaaargh!} Så jeg avviker fra oppskriften og ruller bunnen sammen i det sukrede bakepapiret jeg har snudd den på og lar den avkjøle liggende i en rull. Så ruller jeg den forsiktig ut før jeg smører på fyll og ruller forsiktig tilbake. Bunnen sprakk til tross for dette på denne kaken, og jeg tror det var fordi jeg hadde smurt røra litt tynt utover bakepapiret, men altså: det legger jeg bare inn under kategorien “hjemmebakt sjarm”…. {lurt smil}

Rullekake med sjokolade og cognac 1 Camilla&SverreProject

Siden kaken skulle glaseres, valgte jeg å pakke den inn i aluminumsfolie etter fylling, og gi den et lite opphold i fryseren. Da stivner glasuren mye raskere. Jeg la kaken på en rist, med et rent bakepapir under, og helte ganachen over. Til sist pyntet jeg med litt skivede mandler.

Rullekake med sjokolade og appelsin 2 Camilla&SverreProject

Kaken var veldig god, med tydelig smak av appelsin. Neste gang tror jeg dog at jeg nøyer meg med litt mindre fyll i rullen… Det var en mektig kake, og litt friske appelsinbåter servert ved siden av, var slett ikke dumt.

Rullekake med sjokolade og appelsin 1 Camilla&SverreProject

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under rullekaker.
Du vil kanskje også like:

Charlotte Royale Camilla&SverreProject 2    spicy rullekake med fersken 4    rullekake med jordbær 4
Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

One thought on “Sjokolade- og appelsinrullekake

  1. Pingback: Rullekake med sjokolade og konjakk | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

