Tvillingkaken

Dette var en bursdagskake til to søte jenter. De har ulike interesser, og kaken skulle være delt mellom et sportstema og et musikktema. Jeg hadde en sånn dag på kjøkkenet hvor det meste som kunne gå galt gikk galt; et eller annet var galt med kremen, et eller annet var galt med marengsen, et eller annet var galt med krem nummer to… men så samlet jeg tankene og bestemte meg for et litt renere design-uttrykk, og det gikk bra til slutt.

Tvillingkake 2 Camilla&SverreProject

Kaken er en sjokoladekake i fire lag med sjokoladesmørkrem mellom. Den er stekt i en fotballform, så derfor har den fått den fine kuppelfasongen. Utenpå kaken er det brukt en sjokoladeganache. Kaken var svært kald da jeg helte ganachen over, så den stivnet litt for raskt enkelte steder, men men…

Tvillingkake 3 Camilla&SverreProject Tvillingkake 4 Camilla&SverreProject

Kakepynten er håndlaget av modelleringssjokolade. Den ene jenta sitter med en fotball, den andre med en fløyte. Det var morsomt å lage disse og jeg ble noen erfaringer rikere her også. Utgangspunktet er hvit modelleringssjokolade, iblandet litt konditorfarge. Noe brun modelleringssjokolade er også brukt. Dette bildet er tatt underveis i modelleringen, mens figurene satt til herding i vinduskarmen.

Tvillingkake 1 Camilla&SverreProject

Rundt kaken har jeg pyntet med sjokoladedyppede jordbær. Jeg fikk til å temperere sjokoladen {joohoo} – alltid like spennende om jeg klarer det, og spesielt på en dag hvor så mangt gikk litt på tverke. Den stivnet raskt på bærene. Jeg har i ettertid lært at man kan tilsette litt solsikkeolje for å tynne ut sjokoladen og det ville nok gi et penere uttrykk. Her ble det et ganske tykt lag, men altså… det er jo godt…. så ingen klaget heldigvis.

Tvillingkake 6 Camilla&SverreProject

Her er kaken til fotografering, før den ble overlevert. En liten kakeentusiast likte den veldig godt og snek seg inn i mange av bildene. Helst ville han nok ikke gi den bort….

Tvillingkake 5 Camilla&SverreProject

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker og favorittkaker. Du vil kanskje også like:

skylanders power of portalcake   Tigerguttkake 3 Camilla&SverreProject   tøfferudkake 29

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

Leave a Reply

