Gammeldags Krydderkake

Krydderkake 1 Camilla&SverreProject

En deilig liten kake, som fylte huset med all verdens herlige dufter mens den stod i ovnen. Jeg var ganske spent på denne kaken, men alle tvil ble kastet til side da den kom ut av ovnen. Saftig, myk, velduftende, velsmakende. Den fine gamle randformen etter bestemor, fikk komme frem fra skapet og “gjorde” i grunn hele kaken. En riktig så søt liten kake altså, som smakte godt med litt pisket krem på siden. Eller iskrem hvis du er av den sorten….

Krydderkake 2 Camilla&SverreProject

Jeg har bakt denne et par ganger nå, og etterhvert har jeg vært rausere med krydderiene. Doblet mengden med kanel. Tilsatt kardemomme. Hakkede syltede ingefær. Nøtter. Det er en veldig artig oppskrift som man fint kan ha det litt morro med. Godt blir det stort sett uansett. Lager du den med tradisjonelle pepperkakekrydder, kan jeg varmt anbefale å servere den med ferske, myke, modne fersken, og lettpisket, bløt kremfløte…. bare nevner det….

Gammeldags Krydderkake

En liten randform, eller brødform, som rommer ca 1 liter. Godt smurt, og gjerne lett drysset med mel. (Dunk ut overskuddet av mel, hvis du meler formen.) Stekes ved 175 grader i ca 30 minutter. Min tar gjerne litt lenger enn 30 minutter, men jeg sjekker fra det har gått 25.

Du trenger:

150 g smør, romtemperert
150 g sukker (jeg bruker rårørsukker)
3 egg
150 g mel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts nellik
2 ts kanel
1 ts ingefær
1/2 ts allehånde

Slik gjør du:

  1. Forvarm stekeovnen og smør formen.
  2. Pisk smør og sukker lenge til det er lyst og luftig.
  3. Tilsett eggene, et av gangen, og pisk godt mellom hver gang. Skrap kantene og bunnen av bollen med en slikkepott for å sjekke at alt er blandet sammen.
  4. Bland alt det tørre og sikt det over røra.
  5. Bruk en slikkepott og vend alt sammen til du ikke lenger ser noe av det tørre.
  6. Hell røra i formen og stek i ca 30 minutter. Sjekk med en liten trepinne når det nærmer seg angitt steketid. Smuler på pinnen er helt ok, bare ikke våt røre.
  7. La kaken avkjøle på rist før du tar den ut av formen. Om du føler deg modig kan du gjerne avkjøle den opp-ned i formen, så holder den høyden og saftigheten. Jeg setter den da på et rent kjøkkenhåndkle oppå risten, og fjerner formen når kaken er blitt romtemperert.

En perfekt liten kake å servere til te til lunsj.

Krysser herved av enda en kake. *Joohoo!*

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker. Du vil kanskje også like:

sitron formkake   Marmorkake 5   Mor Monsen 2

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

4 thoughts on “Gammeldags Krydderkake

  1. Jeg pleier å bake krydderkake på kvelden lillejulaften og da brer det seg en slik herlig duft i huset, det blir JUL! Jeg merker meg tipsene du gir her om bl.a. å blande i syltet ingefær. I min oppskrift skal det også være usøtet eplemos, antar det gjør den enda saftigere.

    • For en flott tradisjon, Janne! Ja, det var utrolig hvor godt det luktet i huset da denne stekte. Eplemos høres ut som et veldig godt tilskudd. Hvor mye pleier du å ha i? Må prøves.😉
      Tusen takk for koselig kommentar. Ønsker deg en fin dag.
      Camilla

  2. Min oppskrift er muligens noe større en din, den passer i en 26 cm rund form. Da står det at det skal være 3 dl usøtet epelmos. Jeg kjøper et lite glass som er 4 dl og bruker alt, det går helt fint.
    Jeg vil prøve din oppskrift også! Ha en fortsatt fin dag!
    Janne

  3. Pingback: Gammeldags krydderkake | Jannes oppskrifter

Leave a Reply

