Bursdagskake med Tigergutt

Denne kaken laget jeg til en som ønsket seg Tigerguttkake til bursdagen sin.

Tigerguttkake 4 Camilla&SverreProject Tigerguttkake 3 Camilla&SverreProject

Jeg ønsket å ha en gradert fargeeffekt  (ombre) både inni og utenpå kaken, men jeg er ikke så begeistret for å bruke masse kunstig farge i kakene mine, så derfor har jeg brukt bærpuré og sjokolade for å oppnå den effekten jeg ønsket.

Tigerguttkake 5 Camilla&SverreProject

Den nederste bunnen er etter oppskriften på Schwarzwälderkake fra Den Store Kakeboka. Den mellomste bunnen er samme oppskrift, men med en lysere sjokolade med bare 35 % kakaoinnhold. Den øverste bunnen er et sukkerbrød. Fyllet er lett vaniljekrem med friske bringebær, jordbær og blåbær. Jeg skulle bruke banan også, men de gikk i glemmeboken under monteringen av kaken. Jeg liker å blande bærene med kremen, og deretter legge generøst på bunnen, slik at alle bær er dekket av krem, og at kakebunnen som er over fyllet og den som er under fyllet får kontakt med kremen. Det nederste laget med fyll har også fått en real dose med bærpuré vendt inn, slik at det ble mørkere i fargen. Bærpuréen laget jeg ved å koke opp en pose hver av frosne bringebær og jordbær, sakte over lav varme. Bærene ble så kjørt med stavmikser, og silt, før jeg kokte det mer konsentrert og smakte til med litt sukker. Denne puréen brukte jeg til å farge smørkremen. Jeg måtte bruke litt gul konditorfarge for å få fargen mer orange, enn rosa, der jeg vendet inn bærpuré. Den gule kremen er naturlig.

Tigerguttkake 2 Camilla&SverreProject

Så glaserte jeg kaken etter teknikkene i denne videoen fra Sweetapolita.

modelleringssjokolade 7 Camilla&SverreProject

Og til slutt dekorerte jeg med hjemmelaget pynt av modelleringssjokolade, marengs, kakegirlander og selvsagt lys. Dette var en morsom kake å lage! Jeg valgte smørkrem utenpå for å kunne lage kaken litt i forveien, men hadde jeg laget den samme dag, ville jeg brukt lett vaniljekrem utenpå også.

modelleringssjokolade 9 Camilla&SverreProject

Andre ting på kakebordet denne dagen var sjokolademousse i syltetøyglass, med knust oreokjeks og en frisk myntestilk. Jeg fulgte oppskriften til sjokolademousse i en bolle, som vi bare elsker her i huset. Om du vil gjøre denne enda mer spennende for voksne ganer, ville jeg kokt litt friske mynte sammen med creme fraichen og brukt knust After Eight sjokolade som “jord”. P.S.: Digger disse syltetøyglassene!

sjokolademousse i en bolle Camilla&SverreProject

Nasse Nøff kjeksene er laget med en kjeksform, og jeg har brukt en oppskrift som fulgte med formen, da det er viktig at konsistensen på deigen er riktig. De ble ganske søte, ikke sant? Smaksmessig minner de veldig om smørkranser eller smørkjeks, bare uten mandel.NasseNøff Kjeks Camilla&SverreProject

Jeg laget også Tigergutt eclair og en vårlig Bûche de Printemps (siden Buche de Noel var litt ute av sesong), men de tar jeg i et eget innlegg. Sees snart igjen!

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Du vil kanskje også like:

skylanders power of portalcake   skylanders ghost marengs1 2   tøfferudkake 29

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

3 thoughts on “Bursdagskake med Tigergutt

  1. Pingback: Pynteskolen: Modelleringssjokolade | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

