Det sorte gull: Svisketerten

En helt nyyyydelig terte, med en smak som bare må oppleves.

Svisketerte 10 Camilla&SverreProject

Ja, den må faktisk prøves, så god var den… Og ja: det smaker sviske. Så om du ikke liker sviske i det hele tatt, synes du kanskje den er et dristig valg. Men samtidig er sviskesmaken så deilig avrundet av krydderier og annet godt, og kombinert med en knasende søt tertebunn, at man sitter ikke igjen med en følelse av å momse en håndfull svisker altså. Noen av prøvesmakerne tenkte faktisk umiddelbart mer på fiken og dadler.

Svisketerte 6 Camilla&SverreProject

Svisketerte 5 Camilla&SverreProject

Tertebunnen er laget med sukker, mye smør og hele seks eggeplommer. Vi har helt klart å gjøre med en luksuriøs sak! Den puffet opp alldeles vidunderlig i ovnen, og den var så sprø og flakete og lekker. Dette var kanskje ikke den enkleste tertebunnen å jobbe med; litt klissen og myk, men jeg var tålmodig og lot den hvile over natten i kjøleskapet. Deretter kjevlet jeg den først ut på en melet overflate, og det gikk fint. Da jeg skulle kjevle lokket, valgte jeg å legge den resterende deigen mellom to lag plastfolie, og det tror jeg var en lur idé. Deigen myknet raskt i romtemperatur.

Svisketerte 2 Camilla&SverreProject   Svisketerte 3 Camilla&SverreProject   Svisketerte 4 Camilla&SverreProject

Fyllet bestod selvsagt(!) av en god del myke gode svisker, te (jeg brukte en god Lady Grey variant), krydder, rom, eplejuice…. og det luktet bare så himmelsk! Jeg lot blandingen stå over natten, og kjørte den sammen med stavmixeren neste dag. Utseende var kanskje litt mindre fristende, så her føler jeg ikke at bilder er til mye hjelp. Vi burde hatt lukte-blogg…. Kanskje et skikkelig klissent nærbilde hjelper?

Svisketerte 10 Camilla&SverreProject

Min yngste stakk nesen nedi det “skummelt utseende” sviskefyllet, og der jeg kanskje forventet et utbrudd over hvor ekkelt det så ut, spurte han kontant: “Mmmm lukter deilig! Smake?” Og sånn ble det til at deler av sviskefyllet ble servert i skål med skje. Og vet dere, det fungerer i aller høyeste grad som en deilig sviskekompott-dessert. Godt jeg var forutseende nok til å lage dobbel porsjon, da jeg først var i gang….

Svisketerte 9 Camilla&SverreProject

Jeg legger bare inn bilder og beretning her i dag, så får vi se om det kommer en oppskrift en gang i fremtiden. Har dere boka, kan jeg bare varmt anbefale at den prøves.

Svisketerte 11 Camilla&SverreProject

Nå er alle tertene og paiene bakt! {hurra} På denne siden kan du se alle sammen samlet. Et siste klissebilde før jeg slipper dere fri….

Svisketerte 7 Camilla&SverreProject

…sånn! {hehe} Ønsker dere alle, kjente og ukjente, en deilig dag! Hva står på bakeprogrammet hos dere fremover?

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og paier. Du vil kanskje også like:

Linseterte med rips 2 Camilla&SverreProject   tertebunn 2   Schwarzwalder 19

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

3 thoughts on “Det sorte gull: Svisketerten

  1. Mmm! Jeg elsker svisker! Dette må være en vinner! Takk! Den paideigen så også usedvanlig fin og flakete ut! Og svært fristende bilder… Skulle gjerne hatt noen svisker akkurat nå!😉 Smattsmatt

  2. Pingback: Det sorte gull: Svisketerten | Recipeseasy.com

Leave a Reply

