Linseterter med rips

Okey, så har jeg laget denne allerede. Kanskje noen husker min fantastiske {hehe} elg i solnedgang?

linsepai

Men så glemte jeg å fotografere den ute av ovnen, og har strevet litt med å kalle den godkjent i prosjektøyemed. Kaken var veldig god. Jeg er veldig glad i vanlige små linser. Og i vaniljekrem. Og tertedeig. Så det måtte i grunn være en vinnende kombinasjon, men jeg savnet litt friskhet.

Linseterte med rips 4 Camilla&SverreProject

Så derfor har jeg tatt meg litt friheter her, i den neste utgaven av linsekaken: linseterter med rips! Jeg hadde nemlig en stor fin boks med rips i fryseren. Jeg tror alle med ripsbusker i hagen har ripsbokser i fryseren. Og det er ikke alltid like lett å bruke opp rips, synes jeg. Men altså; har dere forsøkt ripssild? Farlig godt! Og det var i grunn dette også! Har du ikke rips kan du fint bruke frosne bringebær i stedet.

Jeg brukte her tertebunnen med smeltet smør. De ustekte seks små terteskjellene fylte jeg med nylaget vaniljekrem, og toppet med frosne rips.

Linseterte med rips 2 Camilla&SverreProjectLinseterte med rips 1 Camilla&SverreProject

På den orginale linsekaken er det et utkjevlet lokk, men det lar seg i grunn ikke gjøre med denne tertedeigen. Så jeg gikk for en smuldretopp. Det ble igjen noen spiseskjeer med tertedeig, og til denne tilsatte jeg ca samme mengde lettkokte havregryn, og en spiseskje rårørsukker. Dette rørte jeg til det var godt blandet, og brukte som smuldredeig over ripsen.

Linseterte med rips 3 Camilla&SverreProject

Tertene ble stekt ved 180 grader i ca 20 minutter, til de var gyldne i kantene og duftet deilig. Så var det bare å vente til de var kjølet ned, og legge innpå. De var nydelige servert lune til en god kopp kaffe.

Linseterte med rips 5 Camilla&SverreProject

Så der har vi min vri på linsekaken. Nå krysses den helt av med god samvittighet. Og {hurra hurra hurra} det er kun en terte igjen: Svisketerten! (Eller som jeg har døpt den om: “det svarte gull”….) Terten er allerede bakt og fortært, og skal straks dukke opp her.
Sees snart!

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og paier. Du vil kanskje også like:

marengsreder   Vafler med rommemousse 4   villbringebær pistasjnøttbunn 12

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

2 thoughts on “Linseterter med rips

  1. Oj oj Camilla, dette var en god ide for oss med ripsbusker! Ikke sikker på om jeg har mer igjen fra i fjor, men nå skal jeg i hvert fall ta en rassia i fryseren. Ser fram til svisketerten også🙂

    • Tusen takk for så koselig melding, Janne!🙂
      Alltid så hyggelig!
      Ja, dette kan anbefales! Får liksom aldri brukt opp ripsen, jeg. Rørt rips er jo veldig godt, men så blir jeg lei etterhvert…. Greit med flere bruksområder. Ripsgelé hørtes veldig godt ut også!😉
      Beklager litt sent svar, og venting på svisketerten. Setter meg litt for store mål til tider, så kommer helsen i veien. Men nå kommer svisketerten og litt mer.
      Lover.😉
      Ønsker deg en deilig dag
      Camilla

Leave a Reply

