Amarettoparfait

Dette er virkelig en nydelig kake. Akkurat som sjokoladeparfaitkaken, har denne vunnet en spesiell plass i mitt kakehjerte. Jeg skriver litt om erfaringene og deler noen bilder med dere i dag.

Amarettoparfait Camilla&SverreProject

Første gang jeg laget denne, var det til dessert på julaften, og dekket den med et raust lag mandelmarengs. Mandelmarengsen laget jeg av oppskriften til nøttemarengs i Den Store Kakeboka (under kransekakekurv), og de kan virkelig anbefales: Knasende sprø marengs, med mykt mandelinteriør. Det er jo i bunn grunn snakk om pikekyss med finhakkede nøtter som vendes i marengsen med en slikkepott. Avhengig av hvor mye man bearbeider røra når man vender nøttene inn, vil den flyte mer eller mindre ut. Første gang jeg laget mine, fløt de ut til makronutseende, men etterhvert har jeg lært å være mindre arbeidsom med marengsen, og de ferdige små delikatessene holder formen. Her har jeg drysset hakkede skåldede mandler over halvparten, og over den andre siktet et lag med god kakao før de ble stekt.

Nøttemarengs Amarettoparfait Camilla&SverreProject

Nøttebunnen laget jeg etter grunnoppskriften i boka, men jeg skåldet alle mandlene, for å få mest mulig marsipansmak på det ferdige produktet. Jeg tok også en raus neve med grovhakkede skåldede mandler og vendte inn før jeg hadde røra i formen, slik at det ble litt tyggemotstand i kaken. Det er viktig å steke nøttebunnen lenge nok, både for smak og konsistens.

Mandelbunn Amarettoparfait 2 Camilla&SverreProject

Fyllet i denne kaken er knallgodt! En litt annen fremgangsmåte enn ved sjokoladeparfaitkaken, da du må koke en sukkersirup som skal piskes inn i eggedosisen. Til slutt skulle kaken smakes til med amaretto, og jeg var av den formening at det  måtte smakes raust til…. nammm…. Smaken blir mye mindre fremtredende når kaken serveres kald, så det er viktig å ta litt i.

Mandelbunn Amarettoparfait 3 Camilla&SverreProject

Amarettoparfait 3 Camilla&SverreProject

Da jeg første gang laget denne kaken, var den så god at vi skar inn i den og spiste den før jeg rakk å ta bilde av den. Så da ble det reprisekake, som jeg ga bort i gave. Og fikk da en sjanse til å justere noen småting. Deler av disse bildene er derfor tatt av de fornøyde kakespiserne.

Amarettoparfait 2 Camilla&SverreProject

Da krysser jeg gledelig av enda en prosjektkake. Joohoo!

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bløtkaker. Du vil kanskje også like:

Verden Beste   ostekake med pasjonsfrukt 20   Sjokoladeparfait 10

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

Leave a Reply

