Panettone

Det skal visst være slik at noe av julebaksten sniker seg unna bloggen. Jeg var sikker på at denne nyyyydelige panettonen var krysset av, men den kom visst aldri lenger enn på instragram og har siden glimret med sitt fravær. Det får vi rette opp nå.

Først må jeg bare få si…. NAM!

Panettone 2 Camilla&SverreProject

Jeg hadde aldri smakt panettone før denne, og var veldig spent. Etter å ha fått godkjennelse av noen som visste hvordan den skulle smake ble jeg enda mer opprømt. Så deilig smak og en veldig lett og luftig konsistens. Mye smak av sitrus og en herlig gyldengul farge, takket være alle eggene. Den opplevdes veldig annerledes enn den norske julekaken. Jeg serverte den med en mascarponekrem (pisket mascarpone med litt melis, revet appelsinskall og appelsinsaft og vendte inn pisket kremfløte ved servering) og en kopp rykende varm te.

Panettone 3 Camilla&SverreProject

Mine erfaringer:

  • Man bør sette av god tid, den dagen den skal lages, og hvis det er en veldig kald vinterdag bør kjøkkenet varmes opp litt. Råvarene bør være romtempererte ved baking, og gjærdeigen skal stå lenge og heve.
  • Dette er en svært luftig og lett gjærbakst takket være alle eggene, slik som en brioche, eller som tidligere bakt her; tarte Tropèzienne. Deigen vil føles mer klissete og løs enn vanlig gjærbakst.
  • Det er også en god ide å veie eggene til denne oppskriften. Jeg brukte ganske store egg, og innså at det nok var årsaken til at deigen min ble litt vel løs. Jeg korrigerte med bittelitt mel, og det gikk greit, men som sagt; lurt å veie eggene først.
  • Siden jeg ikke fikk tak i alle ingrediensene til fyllet brukte jeg revet appelsinskall og sitronskall, tørkede tranebær, kirsebær og blåbær, samt store, søte rosiner. Dette var kjempegodt! (Noen rause biter mørk sjokolade må da også være utrolig godt inni!)
  • I mangel av en panettoneform, brettet jeg lange strimler med bakepapir på langs, og kledde en ca 20 cm stor kakeform med papirstrimmelen. Jeg hadde bretten ned mot bunnen av formen (som en V-form), og kunne da tre papiret inn i mellom v-en når jeg hadde fullført en runde. Slik fikk jeg en stødig nok form. Selvsagt ville det vært enklere med tykkere papp, om du har det tilgjengelig.
  • Av denne oppskriften fikk jeg to mellomstore panettoner.

2012-12-20 23.13.15

Her følger en link til Laura in the Kitchen, et matprogram på YouTube som jeg er veldig glad i. I dette programmet lager hun en herlig panettone, og gir gode tips og triks underveis. Anbefaler å se denne.

Jeg skal definitvt lage denne igjen. Vi ruller videre…

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under julekaker og småkaker. Du vil kanskje også like:

Tarte Tropézienne 3   søtkavring   Engelsk Julekake 4


Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

2 thoughts on “Panettone

  1. Panettone er min favorittjulekake! Denne så jo fantastisk ut! Wow, er dette altså Sverre Sæthre’s oppskrift på Panettone? Imponerende. Det må jeg virkelig si altså. Så veldig veldig veldig god ut! Nå fikk jeg lyst på jul faktisk😀 Haha!

Leave a Reply

