Åpen Valnøtt

En deilig marsipankake dukker opp i denne bildeposten i dag.

åpen valnøtt Camilla&SverreProject 3

Jeg hadde et sterkt ønske om å få til en høy kake, med flott marsipanlokk, men skal si jeg jobbet og jobbet med dette. For det første angret jeg umiddelbart på valg av fasong på kaken. Det er åpenbart enklere å få marsipanen pent på en lav, vid kake, enn en høy og smal. “Skjørtet” blir liksom så altfor vidt når man skal kle kaken, så jeg gjorde mitt beste for å ungå folder på sidene, men det fikk jeg rett og slett bare ikke til.

åpen valnøtt Camilla&SverreProject 2

For det andre er det min evinnelige frustrasjon med selve marsipanen. Jeg gikk nok en gang for den jeg har et anstrengt forhold til: best på smak (i min mening) og med høyest innhold av mandler, men rett og slett ikke like lett å jobbe med. I alle fall ikke for meg… Og jeg er veldig glad i marsipan, så jeg vil liksom at en god marsipankake, skal smake mye av god marsipan. Men denne valgte marsipanen er liksom litt grovkornet? Og den er ikke spesielt elastisk, så den sprekker lett i kantene. Og den tørker fort. Det er mulig at det finnes mange enklere marsipaner der ute, men det lille utvalget jeg har i mine nærbutikker, byr ikke på de store variasjonene. Så jeg har gjort det beste jeg kunne, med de evner jeg har og de råvarer jeg har til rådighet. Noen tips til en god og lettarbeidet marsipan?

åpen valnøtt Camilla&SverreProject 4

Så til det tredje punktet, og her kommer lyspunktet. Jeg har gått til anskaffelse av “the mat“, en tykk solid plastmatt i to lag, som man kan kjevle marsipanen mellom. Litt slik som jeg har gjort før med plastposer, men med noen klare fordeler. Det var enkelt å kjevle ut et stort marisipanlokk. Man ser hele tiden størrelsen og tykkelsen på loket. Det ble glatt og pent i utseendet. Man slipper at marsipanen kleber til benk og kjevle. Man behøver ikke tilsette mel/melis til marsipanen under utkjevling, og får et renere resultat. Om du lager en del marsipan eller fondant, modelleringssjokolade eller lignende, kan jeg varmt anbefale denne.

Fyllet i denne kaken er en herlig lett vaniljekrem, pisket krem smaksatt med ristede, hakkede valnøtter, kirsebærsyltetøy (fordi jeg synes det er utrolig godt, men oppskriften sier jordbærsyltetøy) og tre lag med lett og luftig sukkerbrød. Jeg bygger en slik høy og smal kake med en egenlaget kakering av aluminumsfolie, bakepapir eller overheadpapir, og jeg bruker fryseren aktivt under monteringen. Først fryser jeg kaken litt med kakeringen på. Så har jeg på krem rundt kantene og toppen, det som ofte kalles smulelag eller “crumb coat”. Deretter gjerne en ny svipp innom fryseren før jeg har på et tykkere lag krem. Det er enklere å ha kremen på en kald kake, og det blir rettere og penere kanter. Faktisk ble kantene så rette på denne, at marsipanen knakk gang på gang over sidene, og jeg måtte runde de av med mer krem. Da gikk det fint. Lekse lært.

åpen valnøtt montering 1     åpen valnøtt montering 2

Jeg lager nok denne igjen, dog ikke med det første, og da blir den definitivt lav og vid. Håper også at jeg blir bedre på pyntingen. Jeg føler at jeg begynner mestre grunnoppskriftene og kakene smaker godt, men pynten håper jeg å få til litt bedre. Smaksmessig er jeg for øvrig fortsatt veldig ivrig på å gjenskape den “hvite” damen fra i fjor. Den var utrolig god.😉

Vel, da var enda en oppskrift krysset av… joohoo!  Prosjektet ruller videre…

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bløtkaker. Du vil kanskje også like:

jordbærkake med vaniljekrem 15   Sjokoladeparfait 10   jordbærkake 20

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

6 thoughts on “Åpen Valnøtt

  1. Kaka såg ihvertfall veldig deilig ut🙂 Faktisk, sverga eg til marsipanen frå Rema 1000 om eg ikkje bruker ekstra kvit frå Pals. Rema marsipanen holder fint fasongen, svetter ikkje og er lett og farge. Mulig ikke alle er enig med meg i dette, men det funkar ihvertfall for meg🙂

    • Takk for kjempekoselig kommentar, Tonje!🙂
      Og takk for gode tips! Tenker du på Landlord-marsipanen, for ja, jeg har hørt mye fint om den, og brukt den litt til pynteroser og slikt. Jeg synes at den er mye enklere å jobbe med, men jeg synes at disse med mer mandel smaker mer. (Ja, det er den med 50% jeg har brukt her da.😉 ) Pals sin ekstra hvite, har jeg tenkt på å bestille. Den er god å jobbe med?

      • Hei! Jeg synes Pals ekstra hvite er utrolig god å jobbe med. Den er mer elastisk og sprekker ikke opp så lett, så da kan du trekke litt i den når du legger den på kaken. Da er det lettere å unngå folder🙂 jeg pleier å ha den noen sekunder (ikke for mange!) i mikroen før jeg kjevler den ut, da går det veldig lett. Digger bloggen din forresten! I dag står det vannbakkels på menyen. Har ikke laget det før, så det blir spennende🙂

      • Tusen takk for så trivelig kommentar, Line! Og takk for at du deler erfaringer om marsipanen!
        Jeg må nok bestille den til neste marsipankake, ja. Savner litt mer bredde i utvalget i de lokale dagligvarene til tider…😉
        Lykke til med vannbakkelsene. Sååå godt! Jeg har hatt lyst på reprise siden jeg laget de sist.😀 Om du skal prøve oppskriften i Den Store Kakeboka, kan jeg si at den var veldig god. (Lurt å ofre en når du tror de er ferdig stekt, åpne opp og se inni, om de kanskje trenger litt mer tid. De skal ikke være deigete.)
        Takk for at du stakk innom!
        Camilla😉

  2. Jeg sverger også til Pals, tørr ikke å bruke noe annet.
    Om man kjøper 5 kg, så kan man dele den opp og fryse ned. Og ta den opp kvelden før, sette den i kjøleskapet og legge den på benken en times tid før man skal kjevle den.
    Jeg skal ha med en marsipankake i konfirmasjon, søkte etter åpen marsipankake og kom over din side.
    Synes det er veldig fint, er lenge siden jeg har sett kaker pyntet på denne måten.

    Skal ta å titte litt mer i bloggen din.
    Ha en fin søndagskveld🙂.

  3. Pingback: Tiramisukake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

