Sjokoladekjeks

Dette er mine favoritt sjokoladekjeks! Og jeg synes godt at Den Store Kakeboka kan ha et innslag av sjokoladekjeks blant småkakene. Så jeg stemmer for at vi smetter disse inn her som litt ekstramateriale, eller hva?

Sjokoladekjeks med havregryn fra Camilla&SverreProject

For mange {kremt} år siden var jeg utvekslingselev i USA. Som en del av et av fagene på skolen, drev klassen en kaffebar i skolens vestibyle. Ganske så farlig i grunn, for ikke bare ble jeg hekta på kaffelatte med hasselnøttsirup. Jeg fikk også sansen for nystekte cookies på morgenkvisten. Vi fikk kjeksene levert dypfrosne og stekte de opp i små ovner, før hvert friminutt. Sprø kanter og myk innside. Min favoritt var hvit sjokolade med salt macadamianøtt….. mmm….

sjokoladekjeks 9_1

Min vertsmor utstyrte meg med en knallgod oppskrift, og jeg bakte og bakte. Etter at jeg kom hjem oppstod derimot problemer med å finne de rette ingrediensene, og jakten etter en god oppskrift uten shortening og chocolate chips tredde i gang. Løsningen ble Chocolate Chunk Cookies fra The Art Of The Cookie av Jann Johnson. Denne oppskriften ga en knallgod kjeks med smør og grovhakket sjokolade. (For øvrig en nydelig bok, fylt av masse godt.)

Sjokoladekjeks med hvetemel fra Camilla&SverreProject

Oppskriften har over tiden blitt til denne dere finner nedenfor. Jeg liker smaken av havremel i deigen. Du kan lage ditt eget havremel ved å kjøre havregryn i foodprosessoren, eller du kan bruke samme mengde havregryn, og få litt mer tyggemotstand. Du kan også velge å bruke bare hvetemel om du ikke er en havrefan. Bildene her viser alle tre varianter, der de som flyter mest ut er de som bare inneholder hvetemel. Det er også godt å erstatte havremelet med peanøttsmør om du liker det. Du kan ta ut et par spiseskjeer med mel, og erstatte disse med kakaopulver, for å få sjokolade-sjokoladekjeks. Det er både natron og bakepulver i denne oppskriften. Det er for å få en kjeks som er både sprø i kantene og puffer seg litt opp i ovnen. Den faller sammen under avkjøling og skal være myk i midten. For å få natron til å virke riktig her MÅ du bruke brun farin / moscovado sukker, fordi sirupen i sukkeret er nødvendig. Bruk sjokoladen du liker (mørk, lys, hvit, melkesjoko…), nøtter du er glad i (peanøtter, valnøtter, hasselnøtter, macadamianøtt…) og eventuelt godis som sjokoladelinser (non stop, m’n’m’s, m…). Og bare for å ha nevnt det er deigen veldig god å røre ut i halvmyk vaniljeiskrem for å lage “cookies & cream” is…

Sjokoladekjeks 9

Alt er egentlig lov – Det er du som er sjefen over din kjeks…

Sjokoladekjeks 10

Deigen kan oppbevares ferdigrullet i kjøleskapet i en ukes tid (sikkert lenger og, men den er gjerne spist opp innen det her i huset…), og holder seg enda lenger i fryseren. Når du ønsker nystekte kjeks tar du simpelten og forvarmer ovnen din, mens du finner frem kjeksrullen og en skarp kniv. Skjærer nok skiver til et brett eller to. Steker de direkte fra kald tilstand. Og legger resten av rullen tilbake i fryseren. Voila! Nystekte kjeks, når du måtte ønske det! Farlig godt…

Sjokoladekjeks 11

Sjokoladekjeks

Til en stor porsjon, nok til ca 4 dusin kjeks, trenger du:

  • 450 g smør  (jeg bruker normalsaltet)
  • 290 g brun farin / moscavado sukker
  • 100 g sukker (jeg bruker gjerne rårrørsukker)
  • 4 egg
  • 2 ts salt
  • 400 g siktet hvetemel
  • 140 g havremel, eventuel lettkokte havregryn, eller siktet hvetemel
  • 1 ts natron
  • 1 ts bakepulver
  • 4 ts vaniljepulver, gjerne et vaniljesukker med ekte vanilje, eller vaniljeekstrakt
  • 300 g grovhakket sjokolade (jeg liker at de største bitene er på størrelse med en ert, men her er det smak og behag som gjelder)
  • eventuelt: 150 g grovhakket nøttter
  • eventuelt: erstatt noe av sjokoladen med fargerike sjokoladelinser (godteri)

Alle ingrediensene bør har romtemperatur, så finn frem alt du trenger og mål opp, mens du gir smør og egg en sjanse til å riste av seg kjøleskapskulden.

Reserver gjerne noen store sjokoladebiter, eller sjokoladelinser, til å legge på før stekingen. Dette er ikke nødvendig, men ser veldig fint ut.

Slik gjør du:

  1. Forvarm stekovnen til 180 grader.
  2. I en kjøkkenmaskin rører du smør, brunt sukker og sukker hvitt og luftig.
  3. Knekk eggene i en skål og sett til side.
  4. Mens maskinen rører finner du frem en mellomstor bolle og blander alt det tørre: mel, havremel, salt, hevemidler, vaniljepulver og rør sammen til alt er godt blandet. Bruker du vaniljeekstrakt kan du tilsette den sammen med eggene.
  5. Grovhakk sjokoladen og sett til side. Gjør det samme for nøttene, om du bruker det.
  6. Når smøret er blitt lyst og luftig tilsetter du eggene til smørblandingen. Tilsett ca ett om gangen og rør mellom hvert egg. Det vil også være lurt å skrape kantene med en slikkepott, for å sjekke at alt er blandet i kantene og bunnen av bollen. Røren vil skille seg, men ikke vær redd; det ordner seg!
  7. Skru av mikseren din og tilsett alt det tørre. Rør på lav hastighet til alt er blandet. Skru av maskinen og bruk slikkepotten til å få med alt langs sidene og bunnen underveis.
  8. Tilsett sjokoladen og eventuelt nøttene. Rør til alt er blandet og røren er nå ferdig.
  9. Skal du steke kjeksene med en gang gjør du følgende: bruk to skjeer til å sette kakene på bakepapirkledde brett. Mine kjeks veier ca 25-30 gram hver. Jeg veier ikke hver kjeks altså, det er bare for å gi et inntrykk av størrelsen. Husk at kjeksene flyter en del ut ved steking. Legg gjerne noen sjokoladelinser eller store sjokoladebiter på toppen av hver kjeks før steking.
  10. Stekes ved 180 grader i 8-10 minutter. (Jeg bruker varmluft.) Tegn på at kjeksen er ferdig: Kantene er blitt litt mørke og sprø. Midten av kjeksen ser puffet og blekere ut, enn kantene. Midten synker litt sammen under avkjøling. Stek gjerne først et prøvebrett, og noter deg steketiden du synes virker, til neste gang.
  11. Dra hele papiret med kjeksene på over på en rist og avkjøl.
  12. Skal du klargjøre for fryser eller kjøleskap gjør du slik: Legg et lag plastfolie på benken, i den lengden du vil ha rullen din. Bruk en stor skje eller annen egnet redskap til å legge røren midt på plastfolien, som en pølse. Når du har en passe mengde røre (ca 4 cm i diameter) bruker du plastfolien til å forme en tettpakket pølse. Pakk pølsen godt inn i folien og legg på kjøl. Ta frem og skjær ca 1,5 centimetertykke skiver når du har lyst på nystekte kjeks.

Sjokoladekjeks fra Camilla&SverreProject

Sees straks igjen!

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under Julekaker og småkaker. Du vil kanskje også like:

Smørkjeks med mandler   langpannekake pyntet og klar   søtkavring

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

3 thoughts on “Sjokoladekjeks

  1. Åååå, fantastisk!! Disse må jeg prøve, og jeg stemmer helt klart for ekstramateriale😀 helt genialt å ha en deigrull liggende i fryseren, det skal jeg sørge for å ha fremover😉

Leave a Reply

