Gøy med baketv

Så dere på Hele Norge Baker i helgen? Det kom (selvsagt) ønske om å ha kake til kakeprogrammet, og siden det ble avgjort i siste liten, endte vi opp med to sorter brownies og fruktfat på bordet. Jeg gleder meg veldig til å følge med videre!

2013-03-10 20.00.04-1

Den fantastiske fraisier som deltakerne skulle lage den siste halvdel av programmet, ligner veldig på marsipankake med jordbær fra Den Store Kakeboka. Nedenfor ser dere min utgave av den fra tidligere i prosjektet. Litt skakk {hehe} og jeg husker at jeg irriterte meg over sukkerbrødet som stakk frem mellom jordbærene øverst, og at jeg ikke fikk kaken høy nok til å fylle formen helt, slik at den ble flat på toppen. Men jeg husker også å være veldig stolt og fornøyd med denne, den gang da, og ikke minst at den smakte nydelig!

Jordbærkake med vaniljekrem 1

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at på sidene til TV3 ligger en ganske så fantastisk video, der Pascal Dupuy viser hvordan han lager sin fraisier. Og slike videoer synes jeg er gull verdt, når man forsøker å lære mer om baking! Jeg har sett utallige videoer på youtube, etter at jeg startet med dette prosjektet, og der plukker jeg stadig opp nyttige tips og teknikker. Så jeg håper det kommer flere slike videoer, og jeg skal definivt forsøke meg på Pascals fraisier etterhvert. Skal du?

Straks tilbake her med en deilig mandelkake.

7 thoughts on “Gøy med baketv

  1. Hei! Så gøy at du er tilbake!🙂 Jeg liker nemlig bloggen din kjempegodt! Og takk for at du postet fraisier-videoen på FB – da oppdaget jeg nemlig nettsiden til Hele Norge baker og at jeg kan se episodene selv om jeg ikke bor i Norge. Hurra!

    Jeg har forresten ikke prøvd browniesene til Sverre flere ganger (vet ikke om du husker det, men tidligere diskuterte vi litt hvorfor de ikke ble perfekte), men jeg har funnet en oppskrift i “The Hummingbird Bakeri kakeboken” som er veldig god! Nå eksperimenterer jeg med hvor høy sjokoladeprosent som er best. Mannen min kjøpte nemlig melkesjokolade i stedet for mørk sjokolade en gang slik at jeg måtte blande, og det ble faktisk utrolig godt! I går lagde jeg med 75 %, og det var absolutt ikke dårlig det heller. Hvilken prosent bruker du? Jeg må prøve meg på den nye brownies-oppskriften du postet også.🙂

    Ha en fin søndag!

    Vennlig hilsen
    Line

    • Fantastisk hyggelig å høre fra deg igjen, Line. Ja! Jeg husker!😀
      Jeg skal svare deg ordentlig om sjokolade bitte-litt senere, og jeg har faktisk en “ny” brownieoppskrift liggende klar, så den skal jeg få ut så fort som mulig. Alt godt til deg så lenge ❤
      Camilla🙂

      • Supert!😀 Spennende med ny oppskrift! Jeg har vært inne i en sitron- og rullekakeperiode i det siste, så det har ikke blitt mer enn litt smuglesing av mer avanserte ting i Den store kakeboken. Den beste sitronkakeoppskriften jeg har funnet foreløpig, er denne: http://detsoteliv.no/print.php?2892🙂 Og så har jeg prøvd ut flere eggefrie oppskrifter fordi sønnen min på 2 år er allergisk, men nå ser det ut til at han har vokst det fra seg, heldigvis.😉

        Kos deg med bake-TV i kveld, da!😀

        Forresten må jeg få skryte av de fine bildene du tar også.🙂

      • Du og du, for en nydelig gledesspreder du er!😀 Utrolig hyggelig å høre. Tusen takk for det. Har et ønske om å bli bedre på bildetakingen også, og får i alle fall en del øvelse om ikke annet.😉

        Også veldig hyggelig å høre at flere er i rullekake- og sitron-perioder {hehe} Du MÅ prøve sitronmousse-kaken! Lagde den nettopp og fyllet var fantastisk godt. Jeg skal se på sitronkaken du linker til og notere meg den. Masse godt inne på Det Søte Liv.😉 Også har jeg en eggefri langpannekake på vei inn på bloggen, men alt tar litt lenger tid enn jeg ønsker.

        Så til sjokolade: Enkelte oppskrifter kommer med en anbefaling på kakaoinnhold, slik som flere av oppskriftene i Den Store Kakeboka. Men ofte har man jo bare uttrykkene “mørk” eller “kokesjokolade” å forholde seg til, og kanskje også begrenset utvalg i butikkene. Når det gjelder brownies er det ofte takknemlige oppskrifter. De takler godt at man bytter ut en sjokolade med en annen, for de er jo så fulle av sukker og smør fra før {kremt}. I andre, mer luftige, kakebunner kan spesielt forskjellen i sødme være veldig tydelig, men man må også kanskje tilsette/utelate litt fett for å gjøre opp for endringen i mengde kakaosmør.

        Ellers synes jeg det er utrolig morsomt å eksperimentere med ulike typer sjokolade. Akkurat som vin og kaffe, smaker de jo svært forskjellig, og det er veldig interessant å oppdage forskjellene i bitterhet, fruktighet og sødme. Jeg handler gjerne ulike sjokolader når jeg er ute og reiser, eller på nettet. For eksempel har jeg en favoritt melkesjokolade som inneholder hele 40% kakao. Det er tilsvarende mange norske kokesjokolader, men uten å smake like “mørk”.

        Til syvende og sist ender vi vel opp med følgende konklusjon: smaken er som baken og det du liker å spise, er det du bør bake med.😉 Jeg liker gjerne møøøøørk sjokkis, men mange i huset her foretrekker lyse sjokolader. Så jeg tilpasser ofte sjokoladen etter mottakeren der det er mulig.

        Også tror jeg vi må ha et eget innlegg bare om sjokolade!😀 Kan jeg spørre hvor i verden du holder til? Hvilke sjokolademerker liker du?

        Fortsatt god søndagskveld til deg🙂
        Camilla

      • The Hummingbird bakery boken er forresten helt nydelig eye-candy!😀 Jeg har enda ikke bakt noe fra den, men skal se nærmere på brownie der! Takk for tips🙂

  2. Hei igjen! Så koselig at du ble så glad!😀 Jeg blir jo glad av å bla og kikke på bloggen din, så da skulle det jo bare mangle at du får litt skryt tilbake, syns jeg!😉

    Den sitronmousskaken høres jo veldig spennende ut – kontrasten mellom syrlig, myk krem og søt, sprø marengs …Mmmm! Jeg har ikke sprøytepose, men det går jo an å fikse. Og mandelkvern har jeg tatt med meg til Italia, hvor jeg bor, for her finnes det av en eller annen grunn ikke. Husk å ta med kardemomme også hvis du skulle finne på å emigrere!😀

    Takk for sjokoladetipsene! Jeg har ikke kommet i sjokoladekake-fasen helt ennå (bortsett fra brownies og sjokoladeformkaker som er praktiske til å ha med på tur), men det høres helt logisk ut at forskjellige typer sjokolader gir forskjellig resultat, slik du sier. Jeg bruker å kjøpe litt luksussjokolade til baking uansett, jeg da, for billige sjokolader som du kjenner er fulle av rart fett, er skikkelig nedtur. Jeg liker godt Lindt – de har veldig mange forskjellige typer (inkludert de utrolige gode kulene som selges på Taxfree-butikkene!). Her om dagen fant jeg faktisk en plate med 99 %-sjokolade, men den turte jeg ikke kjøpe, he-he. Det må jo være utrolig bittert? Men jeg kjøpte en 90 % som jeg tenkte jeg skulle bruke i neste browniesrunde sammen med melkesjokolade. Lurer på hvordan det blir! Jeg er ikke helt overbevist, men, men.😀 Ellers liker jeg godt mørk sjokolade, jeg også, men melkesjokolade er jo også veldig godt, bare den ikke er for søt. Hvilket merke er den melkesjokoladen du nevnte ..? Høres spennende ut, altså! Den norske favoritten er faktisk noe så enkelt som Kvikklunsj. Alle som kommer på besøk hjemmefra, får streng beskjed om å ta med mange pakker, for mannen min spiser opp alle sammen hvis jeg ikke gjemmer unna et par til meg selv.😉

    Enig i at Humingbird-boka er kjempefin – jeg liker veldig godt hvordan fotografen harmonerer fat og farger slik at de passer til kakene.🙂 (Sjekk bildene på s.102 og 116, for eksempel! ) Tenkte jeg skulle prøve browniesene med ostekakelag og bringebærkrem en gang.

    Ha det fint så lenge!

    PS. Forresten ble jeg kjempeimponert over croquembouche-en din. Wow! Utrolig fint! Det ser bare så flott ut. Hvordan fikk du til de fine, tynne karamelltrådene? Jeg googlet etterpå, og fant utrolig mange bilder der karamellen bare lå i tykke kladdeiser nedover, he-he.

  3. Hei! Jeg tror ikke jeg fikk postet svaret mitt (kanskje det er for langt ..? :)), så jeg sender det til deg på FB-siden din i stedet.

Leave a Reply

