Charlotte Royale

Denne kaken hadde jeg gledet meg veldig til å lage, så da var det ekstra gøy at resultatet ble både pent og smakfullt.

Charlotte Royale Camilla&SverreProject

Siden sesongen for friske jordbær er et stykke unna, endte jeg opp med å lage en improvisasjon av fyllet med frosne jordbær og bringebær. Denne bærpuréen ble brukt både som syltetøy og som erstatning for ferske jordbær i fyllet. Puréen kan du lage i forveien, så har du spart mye tid der. Fyllet ble utrolig godt og kan i grunn fint serveres som en dessert i et lekkert glass også.

Da rullekaken var så søt i seg selv, holdt jeg fyllet på den friske siden, men slike ting som mousser, kremer, sauser og lignende er svært enkle å justere søtmengden på, så ikke vær redd for å smake deg til underveis. Bruk også litt tid på å finne en bolle du liker fasongen på, den bør romme 1,5 liter. Kle den med plast innvending. Er det vanskelig å få plastfolien til å sitte på plass, kan du smøre bollen svært lett med smør før du har i plastfolien.

Rullekakeoppskriften her, er litt annerledes enn standard varianten i Den Store Kakeboka, så jeg tar den med, men jeg vil tro du kan bruke en hvilken som helst rullekake her. Jeg la rullekaken litt i fryseren etter at jeg hadde fylt den med syltetøy. Det lille oppholdet der gjorde det litt enklere å skjære pene tynne skiver av den.

Charlotte Royale
(noe endret fra Den Store Kakeboka)

Du trenger:
Sukkerbrød:
150 g egg (ca 3 stykker)
140 g sukker (jeg brukte rårørsukker)
80 g siktet hvetemel (jeg brukte kakemel)
Dynk:
1/2 dl appelsinjuice, eller ferskpresset appelsin
Bærpuré:
400 g frosne jordbær (1 pose)
400 g frosne bringebær (1 pose)
30-60 g (rårør)sukker
Bærkrem:
ca 1/3 av bærpuréen nevnt ovenfor
3 gelatinplater
60 g eggehvite (ca 2 stykker)
60 g (rårør)sukker
1 1/4 dl kremfløte

Slik gjør du:

  1. Finn frem en langpanne eller bakeplate som er ca 30 x 35 cm stor. Kle brettet med bakepapir og smør det. Forvarm ovnen til 180 grader.
  2. Pisk egg og sukker til tykk, lys eggedosis i en kjøkkenmaskin. Pisk så lenge at eggedosisen er tykk nok, til at når du lar litt falle ned i bollen fra vispen, så blir det liggende en stund på toppen av røren.
  3. Sikt melet over eggedosisen og vend det forsiktig inn med en slikkepott. Du vil at alt melet skal bli borte i røren, men du vil jobbe forsiktig slik at du ikke mister mer enn nødvendig av luften du nettopp har pisket inn i den.
  4. Hell røren over på bakepapiret. Bre den forsiktig utover og stek i ovnen til den er gylden. ca 15 minutter.
  5. Finn frem et bakepapir og legg på benken. Strø det lett med sukker. Når kaken i ovnen nærmer seg ferdig, kan du prøve å løfte den fra bakepapiret i et hjørne. Når kaken er ferdig, vil den slippe papiret.
  6. Ta pannen/brettet med den ferdig stekte kaken og vend den raskt over på bakepapiret med sukkeret. Løft av panne/brett og dra av bakepapiret kaken ble stekt på.
  7. Dynk kaken med appelsinjuicen.
  8. Har du puréen laget allerede, kan du smøre den på nå, hvis ikke gjør du slik: Rull kaken fast sammen, med det sukrede bakepapiret i rullen. Når hele kaken er rullet sammen, kan den ligge slik til avkjøling på benken mens du fortsetter med bærpuré og fyll.
  9. Legg gelatinplatene i et høyt glass med kaldt vann.
  10. Kok opp frosne bær i en kjele, tilsett sukkeret og la det koke sammen.
  11. Sil blandingen gjennom en sil for å få en glatt puré. Dersom du ikke er så nøye på det, kan du bruke en stavmikser og kjøre bærene glatt med den, men jeg ønsket å kvitte meg med bringebærfrøene, så jeg silte den. Opp til deg!
  12. Ha bærpuréen tilbake i kjelen og kok forsiktig til du har konsistensen av et løst syltetøy/rørte bær.
  13. Ha ca 150 g av puréen i en romslig bolle og sett til side til fyllet.
  14. Ta frem rullekaken igjen, og rull den forsiktig opp.
  15. Smør bærpuréen utover kaken, og rull kaken forsiktig tilbake i fasong. Har du bærpurée til overs kan du tilsette det i bollen du har satt av til fyllet. Du vil se at kaken “husker” rullen, og ruller seg pent sammen. Pakk rullen inn i bakepapiret og legg den på benken til du skal bruke den, eller eventuelt et lite opphold i fryseren din.
  16. Klem vannet ut av gelatinplatene og rør de inn i den fortsatt varme bærpuréen. Rør godt sammen med en visp, både for å slå ut litt av varmen, og for å blande gelatinen godt inn, og la stå til den er i kald eller romtemperert.
  17. Pisk eggehviter og sukker til marengs.
  18. Med en visp blander du marengsen lett inn i bærpuréen.
  19. Pisk fløten til krem og vend kremen inn i bærfyllet med en slikkepott.
  20. For å montere kaken skjærer du ca 2 cm tykke skiver av rullekaken, og kler bollen din med disse. Jeg synes det var logisk å begynne i midten av bunnen og jobbe meg oppover i et spiralmønster. Om det blir huller, her og der, gjør det ingenting. Øverst endte jeg opp med å dele noen av skivene i halve for å få det til å gå opp. Jeg synes det ble penest å sette de halve skivene med kuttsiden opp, slik at de til sist vender ned ved servering.
    Charlotte Royale montering
  21. Fyll bollen med bærkremen.
  22. Dekk til med plastfolie så ikke kaken tar til seg smak i kjøleskapet, og avkjøl til den er stivnet.
  23. Ved servering vendes kaken på et fat. Bollen løftes vekk, og plastfolien dras bort.

Kos deg!

Charlotte Royale Camilla&SverreProject 2

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under rullekaker og favorittkaker. Du vil kanskje også like:
Sjokoladerullekake med sjokoladekrem 2   rullekake med jordbær 4   spicy rullekake med fersken 4
Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

Leave a Reply

