Tiramisukake

Hei alle dere fine mennesker!

Tiramisukake fra Camilla&SverreProject

Neste innlegg ut er en oppskrift: En ny variant av Tiramisukaken, der jeg har brukt sukkerbrød i stedet for fingerkjeks. (Min gamle nemesis…) Det ble veldig godt og kan anbefales! Jeg legger også til sist med et tips til en variant av sitron-tiramisu, for de som føler seg ekstra eventyrlystne.

Tiramisukake fra Camilla&SverreProject 2

Dette er en kake som jeg alltid får lyst på når jeg ser bilder av den. Når jeg spiser tiramisukake, er jeg alltid veldig begeistret for kaffefyllet, og vil gjerne ha masse av det. Men jeg vet om andre som vil ha mye mer av mascarponefyllet i stedet. Det er det som er så fint med å lage kaken selv, så kan du lage den akkurat slik du vil. Bruk to eller tre lag med sukkerbrød, som du dynker rikelig: Tre lag for sterk kaffesmak, to lag for mindre…

Tiramisukake fra Camilla&SverreProject 1

Jeg returnerer sakte til bakeprosjektet mitt, og klatrer tålmodig (vel, jeg prøver være tålmodig…) sakte fremover. En god følelse, som ikke tas for gitt. Nå gjelder det bare å avpasse farten etter forholdene, og holde tunga rett i munnen!😉

Har dere spesielle ønsker til tema dere ønsker litt bedre gjennomgang av her på bloggen, kan dere gjerne komme med forslag i kommentarfeltet. Er det bakerelaterte problemstillinger, kan vi jo se på dem sammen. Ellers fortsetter jeg bare i noenlunde samme dur, og gleder meg til å ro det hele i land. Følg med videre for et par fantastiske glasurer, åpen valnøtt, charlotte royal og en fantastisk red velvet kake.

Tiramisu kake
(Oppskriften er noe endret fra Den Store Kakaboka)

Lager du en stor kake i diameter, for eksempel 26 cm, og eventuelt bruker tre lag sukkerbrød, vil mascarponefyllet fordeles tynnere, og du får mer kaffepreg. Lager du kaken i en mindre form, for eksempel 22 cm, og bare bruker to sukkerbrødlag, vil du få en høyere kake, med mer hvitt mascarponefyll. Jeg har her laget to mindre kaker på bildene, så ikke bli forvirret, bare velg størrelse og mengde sukkerbrød etter smak og behag.

Jeg har gjort noen flere endringer i tillegg til å erstatte fingerkjeksene med sukkerbrød. Jeg har blant annet redusert sukkermengden, så smak på krem og dynk og tilsett eventuelt mer sukker om du ikke synes det er søtt nok. Andre søtningsmidler som stevia og sukrin fungerer fint i både kaffedynk og mascarponekrem. Også liker jeg å drysse et raust lag med god kakao mellom hvert lag.

Kaken er svært holdbar i kjøleskapet, men pakk den inn, da den lett kan ta til seg lukt og smak av andre matvarer. Kaken kan med fordel lages dagen i forveien.

Du trenger:

  • Sukkerbrød
    4 egg, romtemperert
    100 g sukker
    75 g hvetemel, eller kakemel, siktet
  • Kaffedynk
    4 dl sterk kaffe, eller espresso
    4 ss (ca 60 g) rårørsukker
    4 ss marsala
  • Mascarponekrem
    2 plater gelatin
    2 dl + 1/2 dl H-melk
    1/2 dl kremfløte (Kan erstattes med matfløte eller mer H-melk)
    2 ss rårørsukker
    40 g eggeplomme (tilsvarer ca 2 små)
    20 g maisenna
    250 g mascarpone
    4 dl kremfløte
  • god kakao til å sikte mellom lagene og på toppen

Slik gjør du:

  1. Forvarm ovnen til 180 grader, og finn frem form i ønsket størrelse. Kle bunnen med bakepapir, men ikke smør sidene.
  2. Visp egg og sukker til luftig, lys og svært tykk eggedosis. Det er en god idé å la mikseren din gå lenge, gjerne 5 – 10 minutter. All den luften du får pisket inn i eggedosisen hjelper deg å få et luftig sukkerbrød. Se bilde 1 nedenfor.
  3. Sikt melet over eggedosisen og vend det forsiktig inn i eggene. Alt melet skal vendes inn, men du må jobbe forsiktig så du ikke slår ut mer luft av røra, enn nødvendig. Her er en fin video om hvordan vende inn ingredienser med en slikkepott: “Skjære – vende – dreie…”
  4. Hell røren i formen og stek midt i ovnen i ca 35 minutter, til kaken er gylden. Se bilde 2 og 3 nedenfor.
  5. Avkjøl sukkerbrødet på rist til romtemperatur, og fjern det deretter fra formen.Om du ønsker kan du nå legge sukkerbrødet i fryseren. Det vil gjøre det enklere å dele det senere.
  6. Lag kaffedynken ved å blande varm kaffe og sukker. Rør til sukkeret er løst opp, og sett til side til det når romtemperatur. Tilsett så halvparten av marsalaen. Smak, og hvis du vil ha mer marsalasmak, tar du i hele mengden.
  7. Legg gelatinplatene, en og en, i et glass med iskaldt vann, slik at det dekker geltinen helt. Sett til side.
  8. Så blander du 1/2 dl av melken og maisennaen i en halvstor bolle. Rør godt, og tilsett eggeplommene til maisennablandingen. Ha denne bollen i nærheten av kjelen du nå skal bruke.
  9. I en kjele blander du 2 dl melk, fløte og sukker. Varm opp kjelen med melk, fløte og sukker, til det ryker og nesten koker, mens du rører forsiktig med en visp til alt sukkeret har løst seg opp.
  10. Hell ca en 1/3 av den varme væsken oppi bollen med maisenna og eggeplommer, mens du rører godt med vispen. Når alt er godt blandet, heller du alt innholdet i bollen, over i kjelen igjen, og koker det hele opp under omrøring. La koke ca et halvt minutt.
  11. Hell den varme eggekremen over i en romslig bolle. Rør kraftig for å slå ut litt av varmen.
  12. Ta gelatinplatene ut av vannglasset, og klem de godt sammen i hånden din, slik at mesteparten av vannet klemmes ut av platene. Tilsett gelatinen til den varme eggekremen og rør godt. Det er viktig å røre gelatinen godt inn i kremen, for å fordele den jevnt. Rør også litt nå og da, jevnt og trutt, mens kremen nå skal stå til avkjøling.
  13. Når eggekremen er romtemperert, pisker du mascarponeosten inn i eggekremen med en visp.
  14. Pisk kremfløten til krem, og vend den forsiktig inn i egg- og mascarpone-blandingen. “Skjære, vende, dreie…”
  15. Monter kaken i en kakering eller bruk en springform i ønsket størrelse. Det kan være en idé å kle innsiden av formen med en strimmel bakepapir, eller overheadpapir, så ikke kaken kleber til formen, men dette er ikke en nødvendighet.
  16. Skjær sukkerbrødet i tre lag. Bruk to eller tre etter smak og behag. Bruker du bare to, kan du legge det tredje i fryseren til en annen anledning.
  17. Legg et lag sukkerbrød nederst i kakeringen. Bruk en skje og dynk kaken rikelig med kaffedynken. Du kan gjerne bruke opp dynken på hele kaken, så mat bunnen med så mye dynk du klarer.
  18. Avhengig av om du skal ha en kake med to eller tre lag, deler du mascarponekremen i ca tre eller to like store deler. Ha en porsjon krem oppå kakebunnen, og bre jevnt utover.
  19. Sikt over et lag med kakao.
  20. Gjenta med sukkerbrød, dynk og mascarponekrem til du har brukt opp alt.
  21. Sett kaken på kjøl, minst 2-3 timer, gjerne lenger. Den blir bare bedre når smakene får satt seg.
  22. Ved servering tas kakeringen av. Bruk eventuelt en kniv dyppet i varmt vann og tørket av igjen, for å forsiktig skjære kaken løs i kantene. Sikt generøst med kakao over. Bruk gjerne sjablongpynt. Grovhakkede kaffebønner, mokkabønner, eller revet mørk sjokolade er også godt på toppen.

Sukkerbrød 1     Sukkerbrød 2     Sukkerbrød 3

Bildene viser: Luftig, tykk eggedosis, klar til å vende inn mel – Røra fordelt i former – Sukkerbrød ferdig stekt

Tiramisukake fra Camilla&SverreProject 3     Sukkerbrød Camilla&SverreProject     Tiramisukake fra Camilla&SverreProject 4

Bildene viser: ingredienser til krem og dynk – deling av sukkerbrød – montering av kaken
(Jeg har laget en liten hjemmemekka kakering av tykk plast)

Tips 1 – Vil du lage en tradisjonell tiramisu?
Dropp gelatinen og reduser den piskede kremfløten til 2 dl. Bygg tiramisuen din i en dyp form og server i formen.

Tips 2 – Vil du lage sitrontiramisu?
– Erstatt kaffedynken med sitrondynk laget av saften av en sitron og ca 40 gram sukker. Varm opp til sukkeret er oppløst. Avkjøl. Smak til med limoncello (nydelig sitronlikør).
– Smak til mascarponekremen med en til to spiseskjeer limoncello.
– Finriv sitronskall over toppen av kaken, sammen med revet mørk sjokolade. NB økologiske sitrusfrukter er å foretrekke når du skal bruke skallet. Om du ikke får tak i det, så vask de svært grundig først.

Tips 3 – Har ikke marsala?
Du kan erstatte marsala med andre brennevin du synes smaker godt, for eksempel amaretto, cointreau, cognac, rom…

Camilla & Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under kremkaker og favorittkaker. Relevante innlegg:
Tiramisukake   Tiramisu Sjablongpynt
   Fingerkjeks

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook.

6 thoughts on “Tiramisukake

  1. Åh, så nydelig denne så ut!! Jeg vil også lage sånn!🙂
    Jeg må innrømme at bloggen din har gitt meg inspirasjon til å i hvertfall kjøpe Den Store Kakeboka. Ikke at jeg har begynt å bake enda… men det blir forhåpentligvis!
    En av mine utfordringer er at det er bare _meg_ her hjemme som liker kake… Så enten må jeg invitere til mye besøk når jeg baker, eller så spiser jeg den opp nesten helt selv, og det trenger ikke være helt heldig!😀

    • Tusen takk for så hyggelig tilbakemelding, Cathrine🙂 Og du, jeg kjenner godt til den ikke-så-heldige problemstillingen der. Har ikke hatt så mange å gi bort kaker til i det siste, og det er fort farlig å alltid ha en kake i kjøleskapet, så nå må jeg finne flere som vil komme og hente, tror jeg.😉

      To raske tips da: Bak deg en kake med lite mel og sukker, for eksempel denne sjokoladekaken, som også er veldig holdbar. Av slike kaker blir man forsynt på en helt annen måte.

      Tips nummer to er å lage en herlig iskrem-parfaitkake! Enkel å lage, smaker kjempegodt, og kan oppbevares i fryseren.😉

      God klem til fine deg🙂

    • Så koselig å høre fra deg igjen, Janne. Tusen takk for gode, varme ord.
      Denne kaken er litt kinkig, men fullt gjennomførbar.😉 Stas om du sier fra hvis du prøver.
      Gode klemmer til deg.
      Camilla

Leave a Reply

