Titt tei…

Hei alle fine bakeprosjektvenner!

Har dere lurt på hvor jeg ble av? Vel, som noen av dere vet har jeg noen ekstra utfordringer i hverdagen. En unødvendig hjernerystelse gjorde også sitt til at jeg satt ute av drift, selv om gode hjelpere og snille assistenter har hjulpet meg med å få gjennomført litt baking før det bare var å innse at nok var nok. Denne bloggen håpet jeg skulle kunne være en litt idyllisk og sykdomsfri arena, og utvikling av bakeferdighetene skulle berike, og ikke frarøve. Siden lysten og håpet så gjerne overstiger evnen, hender det jeg gaper for høyt. Og nå har kroppen sagt grundig i fra. Derfor må det tas med ro en stund.

Så…. For å komme litt ajour her på bloggen, presenterer jeg kort og greit bare bilder av de tingene som er laget helt fra i sommer og aldri blitt publisert, selv om hver og en av disse selvsagt egentlig er verdig sitt helt eget blogginnlegg og vel så det. Når jeg kommer tilbake til å fullføre dette (forhåpentligvis en nærstående dag i 2013) starter jeg opp der jeg har avsluttet nå. Her er status så langt:

2012-08-21 19-21-10 - 0042 webcopy

Fruktterte med vaniljekrem og bær – Sommerlig og veldig godt. Moralen er som følger; alt med vaniljekrem gjør livet litt bedre?😉

2012-10-31 11.21.17 webcopy

Festrull med sjokoladekrem….

festrull 1

…kan også kalles en hurra-rull! Og smaker godt….

festrull 2

Veeeeldig godt! Selv om rullen ble litt flatere enn ønsket.😉

melkesjokoladeblader

Melkesjokoladeblader penslet på blåbærbuskens siste blader for sesongen. Litt tricky å temperere, så resultatet ble ikke perfekt, men fullt dugbart etter et opphold i kjøleskapet.

grønn sjokoladepynt

Sjokoladeblader med hvit sjokolade tilsatt grønn pulverfarge.

sjokoladegitter

Jeg laget også sjokoladekruseduller og sjokoladegitter av både hvit og mørk sjokolade.

Sjokolademousse i bolle med sjokoladepynt

Og brukte de til å dekorere sjokolademousse i en bolle… En gjenganger her. Den er bare helt utrolig god!

Her er noen kjekke videoer om temperering av sjokolade. Du finner disse og også mye annen fin dessertinfo og -tips hos How To Cook That:
How to make chocolate decorations and garnishes part 1
How to make chocolate decorations and garnishes part 2
How to make chocolate decorations and garnishes part 3
Why temper chocolate?

hvit sjokolademoussekake

Hvit sjokolademoussekake…..

hvit sjokolademoussekake nærbilde

…som MÅ smakes, for du skjønner ikke hvor utrolig god den er, før du gjør det.

swiss meringue smørkrem

Ikke fra Den Store Kakeboka, men den kunne vært i grunnoppskriftskapittelet: Swiss Meringue smørkrem. Jeg har brukt den fine oppskriften og fremgangsmåten til Sweetapolita, en kakeblogg jeg liker godt. Hvis du er av den visuelle typen finnes det en fin youtubefilm fra Sweet Wise som viser teknikken. Smaksatt med smeltet sjokolade, brukte jeg den til å lage denne:

hurrakake med rysjer

Dette er sachertortebunnen fra Den Store Kakeboka i tre lag. Fyllet er lett vaniljekrem tilsatt knuste oreokjeks, og utenpå er den glasert med sjokoladesmørkrem i morsomme rysjer. Her i denne videoen kan du se hvordan du kan lage slike, lett som bare det.

gresskarpai pumpkinpie

Siden jeg er inne på tema tilleggsmateriale som er verdt å prøve: Dette er en uuutrolig god gresskarpai! Oppskriften finner du hos det fantastiske nettstedet Joy of Baking.

linsepai

Linsepaien er her dokorert med elg med venner i skog i solnedgang en stjernenatt😀 Det var meningen at jeg skulle lage en til, og vise frem den. Det fikk jeg aldri gjort. Så denne har jeg ikke engang et fint bilde av etter at den er stekt. I prosjektøyemed kaller jeg den halvgodtkjent, smaksmessig var den veldig god. Kunne vært artig å prøvd med frosne bringebær inni, sammen med vaniljekremen? Eller kanskje rips? *hmmm*

snickerskake

Snickerskaken! Endelig! Dommen fra smakspanelet: “Beste kaken smakt!!” *nuff said*

snickerskake nærbilde

Jeg burde ha delt denne under favorittseksjonen med oppskrift og greier, men siden ting er som det er, og siden Hobbykokken allerede har en kjempefin oppskrift av denne ute på nett, peker jeg dere vennlig i den retning.

champagne quince raspberry trifle

Igjen; utenfor pensum, men utrolig god og verdt å nevne er denne champagne og rabarbratriflen. Oppskriften kommer fra Leann Beck og ble presentert i masterclass på Masterchef Australia. Kort om den dere ser på bildet: Jeg erstattet sjampisen med Jacobs Creek sprudlende rosé, og rabarbraen med kvedeepler, som jeg bakte i ovnen i krydderlake med cointreau. Den hvite mascarponekremen erstattet jeg med fyllet til hvit sjokolademoussekake fra Den Store Kakeboka, dog med halv mengde gelatin. Godt….

vannbakkels

Vannbakkels – enda en grunnoppskrift unnagjort. Denne var svært enkel å lykkes med.

chocolate swirl croquembouche

Og til slutt; mitt Pièce de résistance, en deilig knasende croquembouche!

chocolate swirl croquembouche detail

Noen av kulene laget jeg i sjokoladevannbakkels, og resten i vanlig. Fyllet er lett vaniljekrem og sjokolademousse, om hverandre. Etter tips fra fantastiske Mat På Bordet, hvor dere også finner en deilig oppskrift på croquembouche, fylte jeg en av profiterolene med dijonsennep og litt vaniljekrem. Gjett hva…! Ingen fant den! Jeg lurer på om vanlijekrem smaksatt med sennep er en ukjent delikatesse?

godjul webcopy

Det har sittet langt inne å formulere dette innlegget, men jeg lover at dette ikke er takk og farvel til kakene, bare på gjensyn. I mellomtiden ønsker å takke alle som fortsatt kommer innom bloggen, som liker prosjektet på facebook og som heier på sidelinjen. Jeg ønsker dere alle hjertelig velkommen til å dele deres egne kakebilder på Det Store Kakeprosjektets facebookside. Og til alle dere som leser dette; en god og fredfull jul. Jeg håper dere er flinke til å ta vare på dere selv og hverandre og jeg gleder meg til å sees igjen når formen tillater.

Vi sees!😉
Camilla

Klikk her for å se status på prosjektet så langt.

5 thoughts on “Titt tei…

  1. Hei Camilla! Siden jeg ikke kan finne at du er tilbake enda, skjønner jeg at du virkelig kan trenge en oppmuntring. Ta den tiden du trenger, men vit at jeg gleder meg veldig til du er tilbake. Du har vært en stor inspirasjons kilde for meg som også elsker Sverre Sæthrés bøker. Håper ting ordner seg for deg.🙂

    • Virkelig veldig, veldig hyggelig sagt av deg, Inger Johanne! Tusen takk for så gode tanker.😉 Jeg er rett rundt hjørnet nå. Straks klar med et innlegg eller to, men det har tatt sin tid. Ønsker deg alt godt, og setter veldig pris på at du legger igjen så trivelige kommentarer til meg.

Leave a Reply

