Skylanders bursdagskaker

Her kommer som lovet litt kakebilder fra Skylandersbursdag. Ideen til Skylanders feiringen fant jeg på Amy’s Party Ideas, hvor hun presenterer mange gode ideer, med tips til dekorasjoner, kaker, mat, aktiviteter til både denne tema-festen og så mange flere. Verdt å kikke innom for de som synes slikt er gøy. Her er noe av det som stod på kakebordet:

Sukkerkjeks som ble pyntet som de åtte Skylanders elementene med royal icing. Første gang pyntet kjeks med royal icing på denne måten, og selv med kun bruk av ziplock-poser med avklipte hjørner, så ble både baker og bursdagsgutt fornøyd.

                   

Marengsspøkelsene kjenner kanskje noen igjen fra i fjor? Dette er store pikekyss med sølvperler til øyne. Veldig populære blant bursdagsgjestene.

Selve bursdagskaken var en Portal of Power, stedet hvor Skylanders figurene kommer til liv på skjermen og kan være med i spillet. Selve kaken er tre lag: sjokolade, vanilje og sjokolade. Sjokoladekakeoppskriften på Sachertorte fra Den Store Kakeboka, er nydelig i slike kaker. Vaniljebunnen laget jeg etter en oppskrift fra den fine bloggen Sweetapolita. Den er søt,god og saftig, og fungerer glimrende til muffins/cupcakes også. Jeg brukte denne vaianten uten strøssel i kaken, og laget muffins med strøssel. Kaken er fylt med klassisk fransk sjokoladesmørkrem: Farlig godt! Oppskriften har jeg fra Gary Mehigan, og den dukket opp mens jeg gjorde litt research for Opera-kaken. (Som jeg synes er litt skummel.) Oppskriften på sjokoladekremen må deles! Den kommer i et eget innlegg. Portalpynten er laget av marsipan og hvit sjokolade.

Til sist var det to andre innslag av mer eller mindre voksne kaker: Samme oppbygning som bursdagskaken med sjokolade, vanilje og sjokoladebunner. Men den ene var fylt med lett vaniljekrem og grovhakkede oreokjeks. Den andre var fylt med kirsebærsyltetøy, vaniljekrem og revet mørk sjokolade. Begge ble godkjent.😉

Alt i alt var jeg veldig fornøyd med hvor langt jeg har kommet meg på kakebakingen gjennom prosjektet så langt. Det er fint å ikke være vettskremt av en komplisert oppskrift, og det er deilig når resultatet lever opp til egne og andres forventinger – uten å ha kostet aaaaalt for mange bakekrefter…. Så gjenstår det å skape litt kake-schwung over nestemann ut også. Vi får se…

Sees igjen snart!

Camilla & Sverre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

2 thoughts on “Skylanders bursdagskaker

    • Takk for kjempekoselig kommentar lillepilt! Beklager at jeg er sen å svare. Skylandersparty var virkelig stor suksess! Og barna synes det var topp med masse leker for å å holde de i gang. Kan anbefales.😉
      Camilla

Leave a Reply

