Brownie *må bare prøves*

Hei igjen!

Det har roet seg etter bursdagsfeiring i huset, og er nå litt stille før stormen før neste runde. Jeg har virkelig vært glad for å ha kunnet kose meg med mye baking og pynting før det brakte løs. Og har lyst å vise litt av dette og dele noen erfaringer, og ikke minst to nye vinnere på oppskriftsfronten.

Denne brownie-oppskriften er fra Masterchef Australia, og er bare fantastisk god! Vi har fått en ny favoritt i huset, og det sier ikke rent lite…. Er du glad i brownies, slik som oss, og har lyst på et enda større reportoar en det du finner i Den Store Kakeboka, så prøv denne. Du vil ikke bli skuffet.

Jeg laget den med rårørsukker, og Freias orginalkakao. Føl deg velkommen til å eksperimentere med ulike merker kakao, de smaker ikke likt, og ikke minst : slipp fantastien løs på slutten, og tilsett det du måtte ønske av for eksempel sjokoladebiter, nøtter, tørket frukt, marshmellows og biter av cookies. Men slik forelsket vi oss i denne; i all sin enkelhet. Kjør brownie:

“Masterchef Australia Gluttony Brownie”
Finn frem en  20 x 20 cm stor fom, og smør den godt, eller kle den med bakepapir.
Forvarm ovnen til 160 grader.

Ingredienser:
250 g smeltet smør, la avkjøle litt
5,8 dl sukker
90 g kakao
2,5 dl siktet hvetemel
1/2 ts bakepulver
5 egg, romtemperert.

Fremgangsmåte:

  • Sukker og smeltet smør røres i en mikser (med rørespade) til sukkeret er oppløst. Dette tar litt tid, så bare vær tålmodig. Gode ting er som kjent verdt å vente på.
  • Når sukkeret er løst opp i smøret, tilsetter du kakaoen, og rører til du får en klissete, seig røre. Husk å starte forsiktig så ikke du får all kakaoen opp i ansiktet.
  • I mens dette røres, sikter du mel og bakepulver sammen, enten i en bolle, eller om du foretrekker finner du frem et bakepapir og en sikt. Bland mel og bakepulver, og sikt det over på bakepapiret. La det ligge klart til etterpå.
  • Begynn å tilsette egg til sjokoladerøra. Tilsett ett egg om gangen og sjekk at alt er godt blandet før du tilsetter det neste. Det er en god ide å stanse maskinen og skrape sidene og bunnen av bollen mellom hvert egg.
  • Helt til slutt har du i det siktede og tørre. Enten fra bollen din, eller du bruker bakepapiret slik: Bretter det dobbelt og løfter det etter brettene, slik at melet blir liggende på bunnen av bretten, med åpninger på begge sider. Gjennom en av de åpne sidene lar du melet drysse ned i bakebollen. Rør bare til alt er blandet, ikke mer.

Hell røra i den forberedte formen din. (Har du ikke en form av samme mål, så husk at steketiden sannsynligvis påvirkes av dette.)

Stekes midt i ovnen i ca 40 minutter.

Tegn på at brownien er ferdig: Den ser ferdig ut i kantene og løsner lett fra formen/bakepapiret. Midten vil virke veldig myk og skjelven, og ikke være ferdig. La kaken stå minst 30 minutter før du skjærer i den. Gjerne i kjøleskapet til neste dag.

Nyt😉

Camilla & Sverre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker Tidligere skrevet her:

Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

3 thoughts on “Brownie *må bare prøves*

  1. oooohhhh!
    Jeg er selv sverget til Jamie Oliver sin Bloomin Brilliant Brownies som er faaantastiske. Men denne virket jo nydelig – og nå må jeg jo bare prøve denne! Kjøpte også Valrhona-kakao, og den lukter heeelt magisk. Så ja, takk for den, du! Nå må jeg jo bare prøve.

    Hvis du ikke har mer enn nok med annet å gjøre – tør jeg anbefale disse baktene doughnuts’ene http://www.melskitchencafe.com/2011/10/baked-doughnuts.html OH SWEET MAMA. De ble bare helt fantastiske. Jeg bakte doughnuts av halve deigen og rett og slett et brød av den andre halvparten. Ble noen helt ubeskrivelige french toast. NAM.

    Uansett ha en helt fantastisk dag! Jeg skal gå gjennom resten av min med brownies og doughnuts på hjernen.

    • Oi oi oi oi!! Ja her må jeg bare få testet doughnuts og nok en herlig brownie-oppskrift, skjønner jeg!😀 Mange takk for supertrivelig kommentar og de alltid så herlige tipsene dine! Verdsettes!😉 Riktig fin dag til deg også.🙂
      Camilla

    • Og. p.s. ….den kakaoen… åh den er jo så nydelig! Jeg laget noen kaker med den, men for de små ganene i huset, så var det nok det kjente som var det beste, så de var likegyldig til om jeg brukte den eller den kakaoen….. Så jeg endte opp med skjemme bort megselv i stedet: laget meg deilig varm kakao av Valrhonaen og hadde til frokost i lang tid. Nå kjente jeg at jeg savnet den….😉 Kos deg!

Leave a Reply

