Tarte Tatin

Et lite livstegn…

Det begynner så smått å gå seg til etter sommerens utskeielser på aktivitetsfronten, og jeg begynner så smått å få litt mer bakekrefter å rutte med. Sist høst kom jeg tilbake på bloggen med en deilig eplekake, så jeg tenkte det var fin stil i år også.

Dette er en alldeles nyyyydelig eplekake, som anbefales på det varmeste. I alle fall hvis du er som meg, og er veldig glad i eplene i eplekaken. Tilhører du de som synes eplekake bør være mest mulig deig og minst mulig eple, er nok ikke dette din favoritt. Med det sagt, er eplene her av en annen konsistens enn i tradisjonell eplekake med deig, så kanskje dette er kaken som får deg til å endre mening om eplekake? Ikke vet jeg. Jeg kjenner mange som har sterke meninger om varmebehandlet frukt og har tenkt å la de ha sine synspunkter i fred. (I alle fall i de tilfeller det betyr mer kake på meg….hehe)

Varmebehandlingen og karamelliseringen av eplene gjør de så søte og myke. Utrolig gode! Og den deilige kjeksaktige tertebunnen, som fordi den stekes opp ned, forblir veldig sprø og  god. En fantastisk smakskombinasjon av mye mykt eple, og sprø bunn – og smør. Mye smørsmak…

Tarte Tatin
Nok til en rund form, ca 20-25 cm – Stekes ved ca 200 C i ca 15 minutter.

Begynn med bunnen:
125 g romtemperert smør
100 g sukker (Jeg brukte rårørsukker.)
1 egg
150 g hvetemel
1 ts salt

Bland alt til en smidig deig. Jeg brukte bare håndkraft og en romslig bolle: rørte sammen sukker, mel og salt til en jevn blanding. Brukte fingertuppene til å blande inn smøret til jeg fikk en kornet masse. Og tilsatte egget tilslutt.

Deigen pakkes i plastfolie og legges i kjøleskapet i ca 30 minutter.

Eplefyllet:
5 epler
100 g smør
2 1/2 dl sukker (Jeg brukte rårørsukker.)

Skrell eplene, fjern kjernehus og del eplene i fire biter. Smelt smøret i en stekepanne. Når sukkeret er smeltet, tilsetter du sukkeret og venter til sukkeret er smeltet og det begynner boble. Jeg valgte å bruke lav-medium varme, og heller vente litt lenger, enn å risikere brent smør/sukker… Når karamellen er gyllen og lysebrun, legger du eplebåtene i pannen. Siden jeg brukte rårørsukker, ventet jeg ikke til den ble mørkere, men tilsatte eplene etter at sukkeret var oppløst, *før* blandingen skiftet farge. Eplene skal stekes i ca 10-15 minutter, til de er møre. Snu de lett underveis, slik at de virkelig får kost seg i karamellbadet.

I mellomtiden kjevlet jeg ut tertedeigen til en tykk leiv, og brukte kakeformen til å måle opp en sirkel på leiven. Denne skar jeg ut med en kniv.

Smør så kakeformen din. Jeg valgte også å kle den med et bakepapir som jeg skar til, slik at det passet nede i bunnen av formen. Ta eplebåtene ut av karamellen og legg eplene i formen, i et fint mønster.

Legg deigleiven oppå eplene. Press lett ned.

Stekes i forvarmet ovn i ca 15 minutter. For meg tok det litt lenger tid. Jeg så etter en gyllen sprø, skorpe. Duften er uslåelig….

Ta kaken ut og la avkjøle på rist. Når formen er kald nok til å håndtere, setter du et serveringsfat opp ned over kakeformen, snur det hele på hodet (krysser fingre og tær) og voilá: Din egen lekre, nydelige og alldeles herlige tarte tatin. Server gjerne lun med krem, creme fraiche, vaniljekesam, vaniljeis…eller som den er.😉

Neste gang tenker jeg å redusere sukkermengden noe, og tilsette litt kanel mellom eplene og tertebunnen. Hva tror dere? Noen som har laget denne før og har andre favorittoppskrifter? Del gjerne.

Jeg er glad for å klare bake litt igjen – og har en barnebursdag (med en forventingsfull bakeprins) på trappene, så jeg skal selvsagt vise frem hva det blir av kaker til det. Også fortsetter prosjektet etterpå.😉
Supertakknemlig og glad for alle som stikker innom bloggen, legger igjen så hyggelige kommentarer, liker siden på facebook og heier på kakeprosjektet. Det er faktisk ikke mange igjen… YEAY!

Vi sees snart igjen.

Camilla & Sverre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og paier. Tidligere skrevet her:

Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

4 thoughts on “Tarte Tatin

  1. Veldig inspirerende blogg! Tror du tarte tatin også kan lages med en type nøttebunn, som en naturlig glutenfri variant. Er ikke så begeistret for glutenfritt mel. Takk!

    • Hei Linda :))
      Takk for hyggelig kommentar.
      Ja det vil jeg tro, men du må kanskje prøve deg frem litt med mengdene. Jeg laget den med finmalte havregryn/havremel en gang, og søtet med kokossukker. Det ga et fint resultat,om du tåler det.😉 Vil også tro du kan ha suksess med kokosmel. Gi gjerne en tilbakemelding om du prøver!🙂
      Camilla

Leave a Reply

