Bløtkake med pisket krem

Enda en sommerlig bløtkake å vise frem. En kake som innbyr til sommerfest, synes jeg. Eller bare en veldig god søndagsdessert….

Jeg fikk visst litt dilla på disse små, høye bløtkakene i sommer, og må innrømme at jeg enda drømmer om et deilig stykke med med saftig sukkerbrød, søt vaniljekrem, myk pisket krem, krem, solmodne bær… Noen ganger er det liksom bare bløtkake som gjør susen, ikke sant? Men nå er det i skrivende stund blitt røde blader på treet utenfor vinduet mitt, og solmodne jordbærbær og bringebær er det mindre av i butikkene. Men heldigvis finnes det blåbær, og dere, prøv å fylle med rips: Denne var virkelig knallgod! Og egentlig er det bare fantasien som setter grenser for hva du velger å fylle kaken din med.

Så slik laget jeg min versjon av bløtkake med pisket krem:

  

Tre sukkerbrødbunner ble stekt i de nye små formene jeg har fått meg. Disse måler ca 16 cm, og jeg bruker kun en porsjon sukkerbrødrøre, som jeg fordeler blant disse tre, i stedet for å steke en stor form på 24 cm og dele den i tre. Resultatet er en veldig høy og smal kake. Den er moro å dekorere disse små, lagkakene fordi du har så mye kant å pynte, synes jeg, og ikke minst er det gøy å prøve et nytt uttrykk visuelt også. Formene er kledd med bakepapir i bunnen, men ikke smurt. (Jeg har også bakt disse med kakemel, som du også kan lage selv.)

Mens bunnene avkjølte på rist, laget jeg en liten porsjon lett vaniljekrem, fant frem den justerbare kakeringen (som riktignok ikke ville bli fullt så liten som jeg trengte), kledde den med bakepapir for å få litt høyde på den, helte kremfløten i vispebollen og satt hele bollen, med visp og fløte oppi, inn i kjøleskapet. Skar opp banan og vasket bær. Så var det bare å begynne monteringen.

Fra bunn til topp er denne kaken bygget opp slik før jeg fjernet kakeringen:
Sukkerbrød
Jordbærsyltetøy
Vaniljekrem med bær og banan
Sukkerbrød
Jordbærsyltetøy
Pisket kremfløte med bær og banan
Sukkerbrød

Neste steg var å dekke hele kaken med et tynt lag pisket krem, som var pisket med litt melis som inneholder litt stivelse og dermed bidrar til å holde kremen fin. Her skulle helst kaken fått hvile litt i kjøleskapet først, men tiden løp fra meg…

Resten av kremen ble sprøytet på etter beste evne. Jeg var litt engstelig for om det ville være nok krem i starten, men jeg fikk en del til overs, så jeg kunne vært rausere og dermed fått rettet opp kantene på kaken litt mer.

Små bakeprinser fikk lov å dekorere toppen med sommerens bær. Voilá!

Oppskrift nummer 91….

Camilla&Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under bløtkaker.

Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphoto og/eller Facebooksiden: det store kakeprosjektet

2 thoughts on “Bløtkake med pisket krem

  1. Dette så lekkert ut! Ikke flink å bake, men bloggen din inspirerer meg virkelig.
    Er slike høye og smale former ikke å få kjøpt i Norge? Oslo? Vurderer virkelig å skaffe meg 2 eller 3. Det blir en annerledes bløtkake og det er gøy.

    Hilsen
    Janne Karin

    • Takk for hyggelig hilsen🙂 Ja, de blir ganske flotte ikke sant? Skulle du fått samme uttrykk med store former må du nok tredoble oppskriften. Da blir det kake til veldig mange…🙂

      Det er heeelt sikkert mulig å skaffe disse i Norge, Janne😉 Jeg er ofte husbunden på grunn av helsen så da nettshopper jeg… Men jeg tipper traktøren, rafens, åhlens, jernia, clas ohlson og lignende har noe slikt. Og vil du handle i norske nettbutikker kan du se på kakeboksen.no for eksempel.
      Camilla :))

Leave a Reply

