Jordbærkake med vaniljekrem

En aldeles nydelig bløtkake med vaniljekrem og deilige solmodne jordbær. Jordbærene spiller en så stor rolle her, at man bør lage denne mens jordbærene er i sesong, eventuelt bruke annen frukt eller bær. Egentlig bare to enkle basisoppskrifter her: sukkerbrød og vaniljekrem, så jeg byr ikke på noen oppskrift men viser frem mitt eksemplar.

Også har jeg gjort et par variasjoner i forhold til oppskriften i Den Store Kakeboka. For å få litt høyde på denne kaken, har jeg laget den i ganske mye mindre diameter; bare 16 cm stor. Da fikk jeg en kake som var høy og fin og nok til 10-12 porsjoner. Det er samme mengde sukkerbrød, vaniljekrem og jordbær i denne, som det som var oppgitt i oppskriften for en 24 cm kake, altså like mye mat – bare et annet visuelt resultat.

Den andre endringen jeg har gjort er at jeg hadde skiver av deilige, søte jordbær i mellom kakelagene, mens oppskriften sier bare vaniljekrem mellom lagene, og jordbær på toppen.

Og til sist har jeg kokt en jordbærsaft, etter oppskrift fra Sonja Lee, i hennes bok “Jordbær” – og denne har jeg brukt til å dynke kakebunnene med. Mmmm… Oppskrift følger:

Jordbærsaft
1 kurv jordbær
1 liter vann
4 ss sukker

Bærene renses og alt has i en gryte. Kok opp uten omrøring. Dersom det danner seg skum på overflaten, fjerner du dette. La jordbærblandingen stå og trekke på svak varme i rundt en time. Her er det viktig at jordbærblandingen ikke koker, og at du ikke rører. Det dufter alldeles nyyyydelig. Sil saften av, og motstå fristelsen til å klemme den siste saften ut av jordbærene. Ha saften på flaske og avkjøl. Severes kald – kanskje med et frossent jordbær i, eller sterkere saker….

Her ser dere litt av prosessen fra start, til ferdig kake. Alt i alt var dette en ganske rask kake å sette sammen og den smakte herlig… skikkelig sommer!

     

Sukkerbrødrøren ble fordelt mellom tre former. Jeg kledde bunnen med bakepapir, men smurte ikke formene.

     

Vaniljekrem – SÅ godt! Når den er ferdig, pleier jeg ha den i en bolle mens jeg venter på at den skal avkjøles. Jeg dekker bollen med plast, ikke slik som bildet i midten viser, men som på bildet helt til venstre. Når plastfolien er helt i kontakt med kremen, unngår du snerk. Så setter jeg gjerne denne bollen i en større bolle med iskaldt vann, så det blir raskt avkjølt.

Montering av kaken. Jeg hadde ingen kakering som var liten nok til denne, så jeg har bare stablet og forsøkt å få den jevn. På hver sukkerbrødbunn har jeg hatt dynk, et tynt lag vaniljekrem, sprøytet en kant av vaniljekrem rundt kanten, lagt på skivede jordbær, og fylt på med mer vaniljekrem innenfor den sprøytede kanten.

Tilslutt hadde jeg på et lag vaniljekrem rundt hele kaken, og på kanten presset jeg på ristede skivede mandler. Mandlene var innkjøpt ferdig skivet, men ristet hjemme i ovnen. Jeg holdt kaken over en stor bolle med mandler i, og tok opp en håndfull av gangen og dyttet på. Overflødige mandler datt tilbake i bollen, og det ble lite søl. (Og mandlene som ble til overs forsvant på frokostyoghurten de neste dagene.)

Så sånn er min jordbærkake med vaniljekrem! Vil du vise meg din kanskje? Det er lov å publisere bilder på kakeprosjektets facebookside om du har noe du vil vise frem.😉

Oppskrift nummer 90 dere!!!

Camilla&Sverre Project foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under bløtkaker.

Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphoto og/eller Facebooksiden til det store kakeprosjektet

Leave a Reply

