Pærekake

Oh gosh…  Nei, ikke rullekake i dag, men en sånn kake som du må smake for å skjønne hvor god den er…

Jeg er veldig avventende på bedre dager, så dette innlegget har tatt litt tid å skrive, for jeg hadde tenkt å prøve meg på en variasjon av den, før den havnet på bloggen. Men kaster nå inn håndklet for en stund. Så det blir veldig stille her, og jeg benytter anledningen til å ønske god sommer -nyt hvor enn dere er- og så sees vi igjen til høsten. Forhåpentligvis i bakemodus.

Den forsvinner kanskje litt i mengden blant andre med mer wow-faktor, men guri så god med mye deilig mandelsmak, som var nydelig sammen med de søte, modne økologiske pærene…

…og nyyyydelig nøttebrunet smør. (Mmmmmmmmm smør……)

Velg gode pærer – det er viktig i denne kaken. Og jeg var langt rausere med pæren enn oppskriften i Den Store Kakeboka tilsa. Det synes jeg var deilig…

Jeg har lyst å lage en variant med femti prosent mandel og valnøtt, utelate melet, og tilsette rockefort mellom pærene. Da er det kanskje ikke lenger lov å kalle det en kake? Kanskje med en liten ruccolasalat ved siden av til lunsj? Jeg har ikke krefter til å prøve nå, men hvis noen gjør et forsøk så gi meg gjerne en tilbakemelding.

Varme sommerhilsener til alle der ute – håper sommeren er snill mot dere. Vi sees igjen til høsten, når jeg forhåpentligvis klarer å bake litt mer. Prosjektet skal i mål…

God sommer!

🙂🙂🙂

7 thoughts on “Pærekake

  1. Mmm Smør! Haha! Det fikk meg til å smile – og nikke enig, selvfølgelig🙂 Smør er jo livets gull!
    Pærer er jo egentlig veldig godt, men jeg synes det er vanskelig å finne pærer som er riktig knasende nok. Synes de blir så fort myke! Denne kaken ser alldeles nydelig ut, og jeg venter i spenning til du er tilbake med mer! :))) (dobbelthake-smilefjes)

    • Fine Tora!
      Jeg har vært helt fraværende i sommer og denne søte kommentaren din har blitt hengende helt alene i cyberspace. Superhyggelig! Tusen takk!
      ;)))) *hehe*

  2. nøttebunn med vaniljekrem eller vanlig krem og pære på toppen er knall godt ev . raspa sjokolade – Men obs den er god så hugs og dela ;o)

    • Mmm, det hørtes veldig godt ut! (Nå er jeg jo ikke vond å be når det gjelder kaker, men måååå jeg dele altså? …hehe) Jeg har mange minner om hermetiske pære desserter med krem og sjokoladesaus, også har vi jo kokte pærer i krydderlaker – DET er jo også veldig godt. Ja til pærer!😉

      Tusen takk for hyggelig kommentar her!
      Kommer veldig snart tilbake med flere kaker her, nå.😉
      Camilla

    • Hei Anna🙂

      Nei, det ligger ikke oppskrifter på alt her, kun noen favoritter. Alle kakene er bakt fra Den Store Kakeboka til Sverre Sætre.

      Hilsen Camilla🙂

Leave a Reply

