Sjokoladerullekake med sjokoladekrem

Prosjektet ruller videre…😉

Det går stadig bedre med rullekakeformatet. Jeg skal samle litt erfaringer til slutt, men enn så lenge blir det mest bilder i dag og. Noe nytt jeg har lært meg og verdt å ta med seg er dette:

Skjær et snitt (ikke helt i gjennom) kaken, ca 2-3 cm fra den enden som skal være i midten av kaken. Det gjør rullingen mye enklere, og det midterste fyllet blir ikke så klemt inne i rullen. Jeg skjærer dette snittet med en gang etter at jeg har veltet rullekaken over på sukret bakepapir, deretter ruller jeg forsiktig sammen, med bakepapiret i/rundt, og lar rullen avkjøle. Ved tid for fylling, rulles den forsiktig ut igjen, fylles og rulles tilbake. Kaken “husker” på en måte rullen, og fyllet blir ikke så sammenklemt. Snedig?

Fyllet er mørk sjokolade som er smeltet i varm fløte, avkjølt og pisket opp igjen. Mitt favorittmengdeforhold er ca 2 dl fløte til 100 gram sjokolade. Jeg tilsatte også litt ekte vanilje og sukker, da sjokoladen min var veldig mørk. (Green & Black’s 85% kakao)

Joda… rullekakene har blitt meg mer kjær… (Det hadde jeg ikke trodd) …inntil neste kake ønsker jeg dere alle en riktig deilig dag!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under rullekaker.

Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

5 thoughts on “Sjokoladerullekake med sjokoladekrem

  1. Har ikke laget rullekake på år og dag, men nå fikk jeg jaggu lyst å prøve igjen. Supert tips du har der om å lage spor i enden og rulle den sammen før avkjøling. Skal selvsagt testes. Takk!
    Janne Karin

Leave a Reply

