Rullekake

Det er sankthans i dag, og ganske stor fare for at det blir en regntung en, der jeg befinner meg. Men pyttsann! Det blir nå rømmegrøt og spekemat uansett i ettermiddag, og for de som har overskudd; forhåpentligvis et bål å skue i nærheten litt senere. Rømmegrøten skal spises utendørs uansett vær, er jeg vokst opp med. Et år var det så kaldt at vi bare endte opp med å lufte grøten en rask spasertur på terrassen før vi ga opp og spiste resten inne.

Og du? Husk å plukke syv slag sommerblomster i dag og legg underhodeputen, slik at du drømmer om din store kjærlighet i natt…

På en helt annen note har jeg bestemt meg for å “gjøre unna” rullekakene. Jeg har strevet litt med at fyllet blir så presset sammen inne i rullen at det bare blir en tynn stripe fyll, når jeg ønsker at det skal være en fin tydelig tykk spiral av deilig fyll der. I hovedsak et estetisk problem altså, -smaken er jo deilig, men jeg vil så gjerne at det ser litt bedre ut også. Jeg får det litt bedre til nå: øvelse gjør som kjent mester. (I alle fall blir man gjerne litt bedre…) Jeg legger ut to inspirasjons-kaker her i dag, begge raske og enkle, og den med jordbær er jo utrolig fin som en spontan sommerfest-kake.

Jordbærvarianten her er med den vanlige rullekakeoppskrift fra Den Store Kakeboka, men fylt med vanlig vaniljekrem (ikke til å forveksle med lett vaniljekrem som er luftigere, med gelatin og foldet inn pisket krem) og jordbærbiter. Rullen ble pyntet med et melisdryss før servering. Jeg var ute etter et resultat noe á la dette… funket ikke helt, men godt var det! Smaken er som forventet: sukkerbrød med jordbær og vaniljekrem. Sommerbløtkake!

Etter å ha lest meg litt opp på rullekake, har jeg nå lært litt mer tekniske, nyttige ting. Som å piske eggedosisen virkelig lenge; ca 10-15 minutter, først medium hastighet og deretter svært hurtig på slutten. Melet ble siktet over eggedosisen, og deretter forsiktig vendt inn og veltet over på smurt bakepapir. Etter 15 minutter i ovnen, veltet jeg kaken ut på sukret bakepapir. Her så jeg tips om å rulle kaken sammen på et fuktig kjøkkenhåndkle under avkjøling, hvilket jeg ikke kan anbefale, da det gav en utrolig saftig kake, men rev av den fine stekeskorpen. Rull den heller forsiktig sammen med det sukrede bakepapiret på/i, og la den bli helt kald. Når den er klar til å fylles rulles den forsiktig ut, fylles og serveres. Voila!

OK, jeg innrømmer det: Jeg begynner få sansen for rullekake.

Den andre tar også utgangspunkt i standardoppskriften, men er tilsatt krydder i form av 1/2 ts hver av ingefær, nellik, kardemomme og 1 ts kanel i den nesten ferdige eggedosisen. Deretter vendt inn siktet mel. I fyllet hadde jeg eggekrem (vaniljekrem uten vanilje) og ferske fersken skåret i biter. Rullen ble pyntet med et lett kaneldryss og servert med en kanelkysset kremdott. Peaches & cream!

Visuelt var det den første som pirret mest, men for vår del var det den siste som gikk av med smaks-seieren.

Foruten syltetøy, hva slags fyll liker du i en rullekake og har du gode tips til å ikke få fyllet for tynt i rullen? For oss som liker en real dose krem og glasur, mener jeg…😉

Ønsker dere alle en fin sankthansfeiring i dag! Sees snart igjen….

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka.
Dette innlegget er arkivert under rullekaker.

Du er også hjertelig velkommen til å følge kakeprosjektet mitt på
Instagram @camillasphotos og/eller Facebook

One thought on “Rullekake

  1. Ser ut som to veldig gode alternativer! Veldig svak for fersken selv, men tror aldri jeg har bakt rullekake! Det må vi jo gjøre noe med egentlig. Veldig fine og inspirerende bilder. Det ser veldig godt ut! Fint at du kommer med så mange gode råd, føler meg allerede bedre skodd for å begi meg ut på noen rullekaker uten å være helt grønn!! God sommer Camilla!!

Leave a Reply

