Kransekaketerte med aniskrem og jordbær

Here we are again. Det er en sånn tid – hvor man helst skulle løpt fra avslutning til avslutning, gledet seg til sommerferie, og kost seg med sol og varme. Og i stedet er man fryktelig sliten, blir stadig minnet på alt det en ikke klarer å delta på, alle de minnene man går glipp av, og gruer litt for å gå en lys og forventningsfull, aktivitetsfylt tid i møte når man allerede er så veldig på underskudd… sånn er det.

Da går bloggen litt i stå også, og mest har jeg litt lyst å kaste inn håndklet. Men jeg vet at jeg vil angre hvis jeg gjør det, så i stedet blir det fortsatt sporadisk stille her, inntil videre…

Denne terten laget jeg for en stund siden, men den har tatt sin tid å komme hit på bloggen. Jeg har ikke helt klart å samle hodet mitt til å skrive noe mer fornuftig om den, enn at den var veldig god. Så der har dere det: Denne er veldig god. Og lett å lage. Ganske rask faktisk… Hele kaken kan lages i sine enkelte deler, minst en dag i forkant, og monteres ved servering. Jeg laget kransekakedeigen et par dager før. Og jeg hadde ikke fingre til å dra skallet av mandlene, så derfor er de ikke skoldet, men som dere ser: det går det og.😉

     

Det ble litt til overs av fyllet som jeg stekte i små silikonmuffinsformer. Disse ble så populære og gode at ivrige barnemunner gjorde rent bord før jeg fikk snappet et bilde av dem. Og ikke for å skryte men jeg er ganske kjapp på akkurat den avtrekker’n der… *knips knips*

Aniskremen var utrolig god! Jeg vendte inn pisket kremfløte i den, og lagde lett-aniskrem. Det var ikke helt bevisst, og ikke i følge oppskriften, men sånn ble det nå der jeg stod og surret på kjøkkenet.

Aniskrem falt ikke i like god jord hos alle. Så vi serverte kaken i sine enkelte deler, og så fikk alle velge det de ville ha. Noen valgte bare kransekake, andre jordbær og kransekake, andre igjen slo til med iskrem ved siden av, og resten koste seg med en deilig smakskombinasjon som jeg ikke hadde klart å forestille meg på forhånd.

Verdt å prøve altså! ….for de som har lyst…. og med denne kan jeg krysse av to oppskrifter til. Jeg er ikke sikker på om denne beslutningen om å gjennomføre prosjektet er det beste for meg og de jeg skulle hatt mer energi til (sikkert ikke, det var det med å innse sine begrensninger…), men samtidig er det så lite jeg klarer å oppnå av det jeg så gjerne skulle klart, så jeg håper jeg klarer å komme i mål. Ble litt privat, og ikke kakerelatert, dette, beklager. Kompenserer med et fint kakebilde helt til slutt:

På gjensyn!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under nøttekaker. Tidligere skrevet her:

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

One thought on “Kransekaketerte med aniskrem og jordbær

Leave a Reply

