Kirsebærpai

Utrolig hyggelig at så mange finner veien til denne lille blogg om dagen, og tusen takk for alle søte, hyggelige, motiverende og snille tilbakemeldinger dere kommer med. Jeg blir rent rørt. -Tusen takk.

Her er ny prosjektkake unnagjort! Jeg nærmer meg 2/3 ferdig og digger følelsen! Da jeg er litt på underskudd om dagen, men ønsker å bruke kreftene på å bake litt, må bloggen nedprioriteres noe. Det kommer derfor noen innlegg nå som er mer bilder, mindre tekst.

Denne kaken kan selvsagt anbefales den og – akkurat som alle de andre. (Er det noen av kakene som ikke smaker godt?!?) Tertedeigen er fortsatt utrolig god. Smakspanelet varierte fra å synes det kunne være mer deig, til helt perfekt kombinasjon, til meg som synes smaken av kirsebær kanskje kunne vært enda tydeligere. Jeg tenker kanskje fylle formen litt rikeligere neste gang. Det gjør ikke noe at fyllet buler under lokket, for det synker sammen under steking. Inspirert av Schwarzwalderkaken, tenker jeg også at det må være deilig å putte litt grovhakket 85% sjokolade inni fyllet? Eller bytte ut kirsebærene med plommer… eller kanskje lage sjokolade-tertedeig? Går det an? Må prøves! Vel, alt til sin tid.

Av nytteinfo i dette innlegget byr jeg på følgende gode tips til dekorering av pailokk hos Martha Stewart, og retningslinjer til veve-teknikken jeg brukte på småpaiene, som jeg fant hos La receta de la felicidad.

Her er kirsebærpaien i to utgaver. En 18 cm paiform med hjemmelaget kransekakemasse i fyllet, creme fraiche i stedet for fløte og kirsebær fra mor og fars fryser.

De små kirsebærpaiene er med mandelrik kjøpemarsipan og fløte i fyllet. Og moreller… altfor dyre moreller. Moreller prises i hekto… det ble jeg minnet på, den kostbare måten, en dag jeg tydeligvis burde sendt en mer opplagt sjel på butikken.

         

        

         

         

         

         

Håper dere likte bildene. Jeg krysser av oppskrift nr 83 (!) og ønsker på gjensyn snart…

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under terter og paier. Tidligere skrevet her:

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

2 thoughts on “Kirsebærpai

Leave a Reply

