Verdens Beste

“…er det lov å lage den rund?” Ja, er det ikke befriende å slå seg litt løs en gang i blant? Ikke for at jeg kan ta på meg æren for denne ideen selv…. I Sverre Sætres bok Det søte Norske, lager han verdens beste på denne måten: rund, med mandler i marengsen og bær i fyllet.

“Vanlig” Verdens Beste har jeg laget mange ganger før, og det er jo en fantastisk god kake, men denne: Wow! Utrolig godt med de friske bærene i fyllet og utrolig godt med ekstra nøttesmak i marengsen. Verdt å prøve….

Forskjellen på denne varianten og den i Den Store Kakeboka er at bunnen er smurt ut til to sirkler, hver på ca 24 cm, i stedet for et stort rektangel. I tillegg er 50 gram mandler og 50 gram melis kjørt til fint mel i en matmølle, og vendt forsiktig inn i marengsen, før den ble sprøytet på bunnene.

     

Til fyll trenger du vaniljekrem og dessuten friske bær. Jeg brukte rikelig med jordbær og blåbær. Du *må* selvsagt ikke lage de runde, eller bruke sprøytepose om du bare vil smøre marengsen på. Og om du så dropper den deilige mandelsmaken i marengsen og velger å gå for den aller mest tradisjonelle varianten: Prøv å ta med bær i fyllet en gang. Deilig altså!

Kaken er klar til servering – nyt!

Er dere ikke i det eventyrlystne hjørnet kan jeg gå god for den vanlige oppskriften i boken også….. her i nøttefri utgave, av hensyn til en liten nøtteallergiker.

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under kremkaker. Tidligere skrevet her:

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

2 thoughts on “Verdens Beste

  1. Snafs! Bær i fyllet er jo ganske spenstig, det tror jeg aldri jeg har smakt! Veldig fint å lage den rund også. Utrolig hvor konform man blir, glemmer at man står fritt til å velge fasong selv. “Det bare er sånn” liksom.

    Jeg hadde to gutter (blant annet min fetter) boende hos meg i noen dager, og jeg hadde redd opp i sofaen til dem (stor hjørnesofa). Jeg har to sengesett med helt likt mønster, men ett er rosa og ett er grønt. Så hadde jeg lagt grønn pute med rosa dyne og omvendt, sånn – hvorfor ikke?

    Men vet du, de byttet faktisk tilbake! Så det ble “riktig”.

    Tror man blir litt vel trent til å sette ting i “riktig” kategori som barn jeg altså. Man trenger å slutte å tenke så innmari inni boksen!

    Den var kjempelekker, er så glad i Verdens Beste.
    Takk for søøøte kommentarer og fine bilder av søøøte kaker også🙂

Leave a Reply

