Nøttekake med pistasjnøtt

Bare kort innpå, mens jeg jobber med flere litt lengre innlegg. Jeg la ut bildet av denne varianten av nøttekaken på Facebooksiden til bloggen, og fikk forespørsel om oppskriften. Tenker derfor dele den her på bloggen også. Fremgangsmåten og den opprinnelige varianten finner dere blant favorittoppskriftene, og endringene som er gjort følger nedenfor.

Jeg har fulgt oppskriften på Nøttekaken fra Den Store Kakeboka, men byttet ut valnøttene med 80 gram pistasjnøtter, og 170 gram mandler. Jeg tilsatte også 50 gram dels finhakket, dels grovhakket mørk sjokolade i røren, og kuttet ned sukkermengden til 120 gram.

Kaken er toppet med med mørk sjokoladeganache og hakkede pistasjnøtter.

Sjokoladeganachen laget jeg slik:
ca 1 dl fløte
En liten klump med frø fra en vaniljestang (Godt, men ikke nødvendig.)
100 gram mørk sjokolade (Jeg brukte Green&Blacks 85%)

Sjokoladen finhakkes og has i en romslig bolle. Det er lurt å bruke en sagtagget kniv til dette, som en god brødkniv for eksempel, og hakke sjokoladen veldig fint. Fløten varmes til kokepunktet uten å koke i en liten kjele. Når det ryker av den og overflaten snerker seg, er den klar. Jeg tilsatte litt frø fra en vaniljestang til fløten, men det er ikke nødvendig. Når fløten er klar, helles den over sjokoladen i bollen. Med en liten slikkepott rører du midt i sjokoladeblandingen med rolige bevegelser. Etter en kort stund begynner blandingen å samle seg. Fortsett å røre, rolig, til du har en jevn masse.

Denne kan helles varm over is, desserter (nydelig på jordbær) og selvsagt kaker. Når den kjølner vil den tykne og kan spises i små biter som konfekt, eller varmes forsiktig på nytt i et vannbad til den blir flytende igjen. Gode saker!😉 Jeg vil gjerne høre om det finnes andre deilige variasjoner på denne kaken der ute. Den er virkelig deilig, synes jeg!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under nøttekaker. Tidligere skrevet her:

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

Leave a Reply

