Kransekake med Fantorang

Til en dåp laget jeg denne kransekaken med Kuraffen og et mylder av blomster, nesten alt laget i marshmellowfondant (mmf). De brune blomstene er sjokoladepasta og midten av blomstene er snøkrystall-kakepynt.

Dette er snart to år siden, og nå er det derimot Fantorangen som er en av favorittheltene. Så jeg tenkte lage en ny variant: med pikekyss og hjemmelaget Fantorang i marsipan.

Bakeprinsen og jeg vippet opp en enorm porsjon pikekyss (samt en anstendig mengde  marengsmonstre) en ettermiddag. Disse har jeg sprøytet ut på bakepapir med en Wilton 2D tupp og dekorert med myke kakeperler. Kakeperlene holder seg fint i ovnen hvis du steker på ca 100 grader en times tid, eller lenger avhengig av størrelsen. Og la gjerne marengsene stå på ettervarmen, med ovnsdøren på gløtt og tørke ut over natten.

   

Deretter var det løpende produksjon av kransekakeringer. Jeg var ikke helt fornøyd med resultatet denne gangen. De puffet litt opp, og enkelte ringer fikk luftlommer, så jeg måtte lage litt ekstra-ringer her og der. Lurer veldig på hva som gikk galt.

    

Familieoppskriften inneholder like mye mandler som melis, mens denne inneholder mer melis enn mandel, og i tillegg sukker. Siden jeg også er glad i å bake sukkerfritt, vet jeg at sukkerfri bakst gjerne ikke hever like mye og ikke får samme seighet eller sprø knekk. Når disse ringene puffet seg opp og ble litt for sprø, mistenker jeg derfor alt sukkeret for å være syndebukken. Får prøve igjen, og se om jeg bare hadde en dårlig dag på kjøkkenet, men: det er i alle fall ingen skade i å utelate det ekstra sukkeret – bare så det er nevnt. Og det blir fortsatt seigt, søtt og godt.😉

    

Fantorangen ble modellert etter et bilde jeg fant på internett.

Marsipanen tørker gjerne litt ut for meg mens jeg jobber, så jeg er ikke helt fornøyd med resultatet, men sånn er det nå.😉 Mmf-smaken var nøytral, men veldig søt, og ingen personlig smaksfavoritt, så jeg gikk for marsipan med høyt mandelinnhold denne gang. Pluss at å smelte marshmellows over vannbad var noe ordentlig kliss😀 så jeg følte bare virkelig ikke for å gjøre det.. -Men jeg forestiller meg at å lage egen marshmellowfondant er mye enklere hvis man har tilgang til en mikrobølgeovn?

Tenker nok at neste gang jeg gjør modelleringsarbeide skal jeg lage sjokoladepasta, slik den som står i oppskriften til sjokoladedyr i Den Store Kakeboka. Hvis man lager den med hvit sjokolade kan den farges, og den smelter av kroppsvarmen, så det er lettere å få den jevn og sømløs.

Så ble kaken montert! Jeg brukte denne favoritt melisglasuren, og dyppet hver ring i litt rød kakestrøssel på to av sidene, slik at jeg fikk et rødt område på hver ring, tvers overfor hverandre, før jeg stablet ringene. Til slutt ble pikekyssene montert på med melis og Fantorangen fikk sin æresplass.

Mottakeren var i fyr og flamme og storkoste seg -og det er jo tross alt det aller viktigste…😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under nøttekaker. Likte du dette vil du kanskje også like:

     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

One thought on “Kransekake med Fantorang

Leave a Reply

