Schwarzwälderkake

Noen smakskombinasjoner er blitt klassikere av en grunn…. slik som syrlige kirsebær og mørk sjokolade. Jeg lurer av og til på hvem som fant det på først.

Denne kaken inneholder noen viktige komponenter for å være en ekte Schwarzwälderkake, eller som den også kalles, black forest cake: Sveitsisk kirsebærlikør (kirschwasser), syrlige kirsebær, sjokoladekake og krem.

Min er dermed kanskje ikke helt ekte… Kirsebærlikøren kommer ikke fra Sveits men fra mine foreldres kjeller, og bærene til denne ble plukket og lagt på sprit ikke langt fra Kongsbergs sølvgruver, og deretter lagret leeenge. -Vi snakker edle dråper altså.

         

Selve kakebunnen var en lekker sak. Oppskriften var lett å følge og ga en luftig og fin bunn, som ikke sank sammen (*hurra*) og lett lot seg dele i tre lag. Jeg stekte den i 35 minutter og det var nok. Erfaring viser at ovnen min kanskje er på den varme siden. Denne bunnen krever også god teknikk på å vende inn eggehviter, slik at du ikke mister luften du møysommelig har pisket inn i røra over mange, lange minutter. For min del løsnet teknikken etter å ha sett denne videoen.

         

Siden jeg skulle lage kaken kvelden i forveien, turte jeg ikke fylle den med bare pisket krem. Jeg var redd for at kremen skulle væske og renne utover. Så jeg laget en mild eggekrem i stedet, med gelatin og pisket kremfløte. Slik som lett vaniljekrem oppskriften fra Den Store Kakeboka, bare uten vanilje og med ekstra pisket krem.😉

        

Jeg kokte en lake av sukker, vann og likør, og etter at den var kokt inn til en tyktflytende sirup, smakte jeg til med mer likør. Denne smakte nydelig, og jeg brukte den både til å dynke bunnene med, og til å risle over kaken før servering.

        

Som pynt tok jeg grønnsaksskrelleren til en plate god, mørk sjokolade, og skavet av fine sjokoladekrøller, sprøytet på kremtopper og ploppet på noen av kirsebærene som jeg hadde spart fra fyllet.

Liker du ikke syrlige kirsebær og mørk sjokolade, er nok kanskje ikke dette kaken for deg. Jeg synes denne var utrolig god og moro å lage! Også ser den jo overmåtelig flott ut – og var derfor en kake jeg gjerne kunne tenke meg å vise frem da lokalavisen kom på besøk.

Nå tenker jeg at en kirsebærpai snart må stå på menyen, for jammen ga ikke disse herlige bærene mersmak…😉

Sees snart!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker. Likte du dette vil du kanskje også like:

     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram: “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

7 thoughts on “Schwarzwälderkake

  1. Et nydelig resultat som vanlig! Jeg prøvde å kjøpe noen syrlige kirebær, men det lot seg ikke enkelt gjøre. Fordi de var heller direkte sure! Boo

    Hjemmelaget er jo alltid best! Kanskje jeg skal plante et tre🙂
    Det her så kjempegodt ut! Nam nam, jeg vil også ha!!

    • Hmmm… det er jo en smaksak hvor syrlig man liker ting, og jeg er ikke en av de som er tilhenger av surt godteri eller å suge på sitronbåter, så disse jeg har her er nok ikke SÅ syrlige. Mer sånn litt “friske” i smaken😀 om det går an å si slikt? (Du er bedre på å beskrive smaker skriftlig enn meg😉 ) Disse bærene er fra et tre i hagen til mine foreldre, foredlet fra i fjor via et lite oppkok og deretter opphold i fryseboksen. Jeg har prøvd bær på hermetikkboks tidligere, og syntes de har vært gode. Står litt stille på merker og slikt akkurat nå, men det er vel sånt man finner i hermetikk-hyllene på Ultra og Meny, er det ikke? Det går selvsagt kjempefint å bruke moreller i stedet, når sesongen kommer i gang.😉

    • Bare hyggelig snille du!😉 Jeg er så glad i videoer som forklarer ting enkelt og greit. Så mye lettere å forstå når man kan se det med egne øyne. Eneste ulempe med videoen er at jeg nå står og sier til meg selv hver gang jeg vender inn hvitter: cutting – turning – folding -cutting – turning – folding – cutting – turning – folding…😀😀😀

  2. Pingback: Kirsebærpai | Camilla&Sverre Project

  3. Pingback: Bursdagskake med Tigergutt | Camilla&Sverre Project

  4. Hei,
    for den ekte Schwarzwälderkaken trenger man egentlig et klart brennevin (ikke likør) av kirsebær, som heter Kirsch(wasser) fra Tyskland … dessverre ikke en gang vinmonopolet selger det. Så skal jeg improvisere litt da jeg lager min Schwarzwälderkake i Norge.

Leave a Reply

