17.mai forberedelser

Ja, nå er det ikke lenge igjen til 17.mai og her har vi begynt å planlegge. I fjor så kakebordet slik ut:

17.mai festsjokoladekake, marsipankake med jordbær og brownies.

     

Det er mange som søker på pavlova nå, og det finnes mange gode oppskrifter, men vi må vel konkludere med at her kommer Den Store Kakeboka til kort. Siden jeg ser at mange søker seg hit, fordi de har problemer med akkurat den oppskriften, håper jeg dere finner det dere leter etter av svar og lykkes med pavlovaene deres. Etter å ha laget flere av den, og fått masse fine tilbakemeldinger i kommentarfeltet, har jeg nå oppdatert innlegget, samt lagt til disse fine videoene, begge på engelsk:

Jeg er så glad i gode instruksjonsvideoer!!!

Denne Pavlova-vidoen fra Joy of Baking er grundig og teknisk, og forklarer hvorfor du gjør som du gjør. Jeg liker å få vite sånt. Resulatet er en kake som likner på den vi gjerne forbinder med pavlova her i Norge.

Denne Pavlova-videoen fra Learning Kitchen er mindre teknisk og mer koselig, og også en av enkleste jeg har sett. Jeg liker måten hun rører inn maizennaen på (og at hun ikke klarer dy seg og må gjøre det selv …hehe). Resultatet her er en høyere kake, mer tradisjonell for New Zealand og Australia.

Den maten som for meg er 17.mai mer enn noe annet er ikke kaker men sild.😉 Jeg er kjempeglad i sild, og lager gjerne egen tomatsild etter en gammel familieoppskrift med mye purreløk i. Også er jeg så heldig å ha dyktige sildelagere i familien og nabolaget, i flere generasjoner, så dette er jeg vokst opp med. Av kaker er det nok en velfylt krembløtkake (pyntet med bringebær, blåbær og jordbær) samt suksessterte jeg forbinder med 17.mai.

I år tror jeg etter mye om og men, at det blir Verdens Beste også har jeg tenkt på sjokoladepavlovaen til Nigella Lawson…men jeg er enda ikke sikker. Kanskje dere vil kime inn med deres egne favoritter? Her finner dere alle oppskriftene jeg deler på bloggen under ett. Psssst… sjokoladeparfaitkaken… jeg bare nevner det.😉

Fullfør setningen: “17.mai kaken(e) for meg er ……………….”😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Så langt har jeg kommet, og så mye har jeg igjen.

4 thoughts on “17.mai forberedelser

  1. Hei!
    Så morsomt at jeg skulle komme over bloggen din nå! Jeg kjøpte Den store kakeboken for noen dager siden og har sittet og bladd i den fra perm til perm utallige ganger allerede🙂 så i morgen blir det verdens beste og bløtkake med jordbær og vaniljekrem.
    Jeg skal følge prosjektet ditt fremover, og det kommer garantert til å bli enda mer baking her i huset fremover!!😀
    Ha en flott 17. mai feiring!

    • Aahhh.. jeg sitter fortsatt og blar i min fra perm til perm og de permene begynner bli litt slitt nå…hehe. Satt akkurat og så på bløtkaken med vaniljekrem…mmmm…. Velkommen skal du være, og takk for at du vil følge med på reisen. ;-D En riktig god 17.mai til deg og!

  2. Hei hei!
    For et fint innlegg!🙂
    For meg er 17 mai kaken Suksessterte
    Mammas hjemmelagede,den er nydelig!😉
    I år orket jeg dessverre ikke spise noe kake.
    Men tar det igjen så snart som mulig!😉

    God helg! KleM<3

    • Så koselig å høre fra deg igjen🙂 Jeg er jo helt enig – Det må være mammas😉 Suksessterte er utrolig godt! Håper du fikk litt med deg til senere.😉 Riktig god helg til deg også. Camilla

Leave a Reply

