Jordbærkake

Noe av det morsomste med å jobbe seg gjennom alle oppskriftene er jo å leke litt med oppskriftene og sette de sammen til nye kakekreasjoner. Mer eller mindre av noe, sterkere eller svakere av noe annet, bytte ut denne med denne…. og vips har du laget noe nytt og spennende – som kanskje attpåtil blir en ny favoritt?

Dette er en tre lags jordbærkake; pistajsnøttebunn nederst (Jeg brukte en tredjedel av nøttekaken,) sukkerbrød, ferske jordbær og pisket hvit sjokolade og jordbær-krem. Nøttekaken ble laget med 200 gram pistasjnøtter og resten valnøtter. De to kakelagene over er  et sukkerbrød som er delt i to.

     

Kremen laget jeg ved å koke opp 400 gram frosne jordbær. Deretter kjørte jeg de til en purè med stavmikseren. Når jeg lager denne kremen med bringebær, pleier jeg å sile fra frøene, og får da en helt jevnt farget rosa krem, men jeg har ikke silt jordbærene her, for jeg likte utseende på kremen slik.😉 Du kan bruke de bærene du liker og velge om du vil sile purèen. Fem desiliter kremfløte ble varmet til kokepunktet, uten å koke, og 400 gram hvit sjokolade lå klart, finhakket i en stor bolle.

     

(Beklager litt dårlig bildekvalitet i dette innlegget, da det var sent på kveld og lite lys.)

Da kremfløten var varm, og jordbærene moset, helte jeg de begge forsiktig over sjokoladen. Så rørte jeg i midten av massen, sakte(!), til alt var blandet. Deretter satt jeg kremen på kjøl og ventet til neste dag med å piske den opp i en kjøkkenmaskin, med vispen.

     

Mellom kakelagene ble kremen blandet med grovhakkede ferske jordbær. Et lite tips; bruk kakering. Jeg angret litt på at jeg ikke brukte det her, for kaken ble litt skjev…

     

Utenpå kaken ble kremen bare smurt pent på. Først et tynt lag for å holde smulene på plass, etterfulgt av en liten tur på kjølen, og deretter et nytt lag, så glatt og fint som jeg fikk til.

  

Også gikk jeg amok i pynteboksen! *haha* I retrospekt ville jeg kanskje begrenset meg noe her, men det var da utrolig moro å pynte i vei så jeg ble litt revet med…

Under bildetakingen var det en liten linselus som fortvilet sterkt over å ikke få smake på kaken. Heldigvis bød muligheten seg til å smake på den relativt raskt.😉

Så, her har dere et tips til en herlig sommerkake. Jeg har en annen på programmet i dag. En jeg har gledet meg til. Den ene ingrediensen er eldre enn meg😉 Noen som kan gjette hva dette er?😉

Hemmelig ingrediens

Sees snart!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under bærkaker og bløtkaker. Likte du dette vil du kanskje også like:

     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

8 thoughts on “Jordbærkake

  1. Ooh så fresh og rosa! Den berserkingen din er bare balsam for sjelen. Den ble jo kjempefin! Hvert fall i følge meg! Det er jo bare å ta av den fine hvite sjokoladepynten så vil den se mer behersket ut med det samme. Men den er vel oppspist håper jeg!
    Kjøpte noen jordbær forleden dag som FAKTISK var gode. Det var som å spise sommeren!

    Du er veldig flink til å sette sammen kaker! Den ser jo helt proff ut.

    Er det en vinkake du skal lage?! mm.. jeg klarer ikke gjette hva den ingrediensen er som er eldre enn deg! Er det en gullkake? Er det en kake laget på sprit? Whisky? Alt kan jo lagres! Portvin? … uæ, jeg gir opp!😦

    • Hei Maren! Ja, det fungerer selvsagt helt supert! Du kan bruke akkurat den type bunn du liker. En lett og luftig sjokoladebunn vil også være deilig. Det kan være lurt å dynke bunnene, uansett hva du velger. Bruk for eksempel juice, melk eller en sukkerlake. Varier gjerne bærene i fyllet. Den blir søtere med jordbær; friskere med bringebær. Lykke til og rop ut om jeg kan hjelpe deg med noe mer. Takk for din kommentar.😉

      • Tusen takk for svar! Jeg skal lage denne kaken til 17, Mai, ser kjempegod ut🙂 Gleder meg!

    • Jeg ville brukt en veldig lett sjokoladebunn, med mye egg og lite smør. Hvis du har kakeboka ville jeg brukt Sachertorte- eller Schwartzwalderkake-bunnen.😉 Skal se om jeg får tryllet frem en oppskrift.😉

Leave a Reply

