Kokosmakroner

Makronene som gikk i glemmeboken og aldri kom seg på bloggen… Litt etterslep av julebaksten kommer her.😉

Jeg er ganske glad i kokos, men også litt kresen, spesielt når det gjelder kokosmakroner. De være ordentlig crunchy og sprø utenpå, og myke og seige inni. I fjor kom jeg over det jeg anså som den ultimate kokosmakronoppskriften (av Lise Finckenhagen) og var spent på å teste ut oppskriften fra Den Store Kakeboken.

Oppskriften til Lise Finckenhagen inneholder kokos og sukker i et 1:1 forhold og en “hemmelig” ingrediens i form av litt potetmel:
5 eggehviter
250 gram kokosmasse
250 gram sukker
1 ss potetmel

Sverre Sætres oppskrift fra Den Store Kakeboka har dobbelt så mye sukker som kokos:
3 eggehviter
100 gram kokosmasse
200 gram sukekr

Fremgangsmåten er lik og svært enkel. Alt blandes i en kjele, varmes til det tykner sammen og has deretter på stekebrett og stekes i ovnen ca 5 minutter ved 200 grader. Jeg brukte bare skjeer til å sette massen på stekebrettet, men i oppskriften står det at du gjerne kan bruke sprøytepose. Massen var altfor tykk for min pose og jeg endte bare opp med tett tut og masse kliss… Vær advart. Finckhenhagens oppskrift på bildet over, og Sætres oppskrift ble slik:

Sprø, seige, for all del: ny-ydelige!  De bestod testen og ble revet bort av både kokosmakronelskere og de som vanligvis kan begrense seg, med en gang. Det var altfor få…. :D  (Så jeg bare hvisker stille min helt personlige mening, kanskje litt vel søte?)

Jeg prøvde meg på en sukkerfri variant, med alternativ søtning i form av sukrin, samme fremgangsmåte men med følgende ingredienser:
4 eggehviter
100 gram kokosmasse
3 ss sukrinmelis
1 ss kokosolje
1 ts kokosmel

Og de ble slik:

Litt ryene, men veldig gode. Smaker sterkt av kokos. Disse ble også revet bort, men den generelle meningen blant alle oss smakerne var nok at de to sukkervariantene var best. De blir seige og sprø på en helt annen måte.

Så da jeg var i kokosmodus prøvde jeg meg like greit på den siste kokosmakronvarianten jeg hadde liggende til prøving. Også denne av Sverre Sætre, og oppskriften har jeg fra boken Det Søte Norske, men du kan også finne den på GodMorgenNorges matsider.🙂

Jeg laget eggelikør selv, av vaniljesaus, og forsøkte meg på noen fine vårmakroner som skulle være knallorange, med hvit kokosstrø, og knallgul krem i midten. Konklusjon: Ikke vellykket… Makronen ble litt hul og mistet foten sin, eggekremen min ble for flytende og jeg var ikke raus nok med fargen på makronene. Noen dager går alt galt… Uansett utseende smakte de godt, men jeg tror jeg holder meg til de litt enklere variantene ovenfor i fremtiden.

You can’t win them all, eller…?😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under Småkaker og julekaker. Likte du dette vil du kanskje også like:
     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

2 thoughts on “Kokosmakroner

  1. Wow, du har virkelig prøvd masse her! Synes de ble lekre de makronene selv om de var blek oransje. Men det virker som et skikkelig pirkete opplegg med makroner egentlig! Lest en del matblogger nå, og det er forskjellig overalt. Noen lar røren hvioe og noen bruker kun de og de fargestoffene, etc. Men jeg synes Sverre sine ser best ut på bildet hvert fall! Litt sprø helt ytterst og seige i midten. Kokosmakroner er jo en kunst! Nam! Synd det fortsatt er 244 dager til jul😦

    • 244 faktisk! Godt du har oversikten!😀😀 Siden jeg har en kokosmakronfan i huset tenker jeg nok at de (enkleste) får gjensyn lenge før jul… hehe. Ja det med makroner er ikke bare bare. Man må være nøye med egghvitenes temperatur før start, de bør ikke være for ferske og man må mestre marengspisking. Det med å la makronene tørke før de går i ovnen, tror jeg er hemligheten til hvorfor de får foten sin. Men jeg fulgte alle kunstens regler her og lot disse tørke også, uten at de ble som de skulle.. så neimen om jeg vet hvorfor. *kløsegihodetsmilefjes* I påvente av at jeg skaffer meg makronboken til Pierre Hermè (som står høyt på ønskelisten) tror jeg at jeg bare holder meg til de makronoppskriftene som jeg vet at jeg får til….😉

Leave a Reply

