Barnas favorittkake: Langpannesjokoladekake med mye glasur og strø

Jeg får ta det som et kompliment når en liten bursdagsgutt tror mamma’n hans er i stand til å gjenskape en hvilken som helst kake, kun ut fra en muntlig beskrivelse av den. Etter utallige forsøk, klarte jeg å gjenskape min bakeprins sin drømmekake. En kombinasjon av lys, saftig langpanne sjokoladekake, med en lys, luftig sjokoladeglasur med maaaaasse strø på. Godkjent av store og små. *puh*

Nå er det snart høysesong for kaker, og jeg tenkte denne skulle få trone et kakebord ved nærstående en anledning. Personlig liker jeg veldig godt langpannekaken i boken. Og av langpannesjokokaker finnes det jo utallige oppskrifter… og jeg synes alle har en egen favoritt: Mørk, lys, krydret, mild, med kefir, med rømme, med kakao, med sjokolade, luftig eller kompakt og brownieaktig… Denne saftige milde, deilige sjokoladekaken kalt Annas favorittsjokoladekake, fant jeg oppskrift på i forumet til Kakefesten. Den Anna som står bak oppskriften finner dere her. Jeg skal gjengi den varianten jeg brukte, men klikk gjerne inn på lenken over. Det ligger en flott tabell for å endre mengden ingredienser avhengig av kakeform og en bildebeskrivelse av fremgangsmetoden.

Så var det glasuren jeg har brukt her- som virkelig er helt fantastisk god! – og er en variasjon av glasuren til langpannekaken fra Den Store Kakeboka og grunnen til at jeg føler jeg at har lyst til å dele med dere.🙂

Annas favoritt sjokoladekake (lett modifisert)
Til en stor langpanne, ca 45×35 cm, smurt og kledd med bakepapir. NB! kaken hever godt
325 g smør
570 g sukker
5 egg
530 g hvetemel
4 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
2 ts natron
55 g bakekakao (en du synes er god)
5 dl kefir
evt: sjokolademelk til dynking

Forvarm stekeovnen til 175 grader. Finn frem alle ingredienser og bring de til romtemperatur (la de sitte på benken i ca 30 minutter før baking)

Rør smør og sukker lyst og lett i en kjøkkenmaskin. Det skal bli veldig luftig og vil ta litt tid. Tilsett ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert egg. Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle og rør godt sammen. Begynn så med å tilsette en tredjedel av kefiren til røra. Rør til alt er blandet. Om røra ser litt skilt ut, gjør det ingenting. Fortsett med å sikte inn ca en tredjedel av de tørre ingrediensene i smør og eggeblandingen. Rør godt sammen, men bare til alt er blandet. Ikke overarbeid røra. Fortsett så på samme måte med de siste to tredjedelene av kefiren og de tørre ingrediensene. Avslutt med den siste tredjedelen av det tørre. Sjekk at alt er blandet i kantene og bunnen av bollen. Bland til alt er vel blandet sammen og lett og luftig. Røra er ferdig.

Hell røren i langpannen og stek til en kakenål kommer ut ren. Avhenging av hvor høy langpanneformen din er, vil tiden variere, så du må bare følge med.

Steketemperatur: 175 grader. Steketid: ca 1 time, men sjekk underveis.
Jeg dynket den ferdigstekte bunnen med sjokolademelk, mens den enda var varm.

Utrolig god sjokoladeglasur  -Stor porsjon, nok til både kaken og glade bolleslikkere.
(modifisert utgave av glasuren til sjokoladekake i langpanne)

300 gram lys kokesjokolade (Bruk den varianten mottakerne vil ha. Jeg bruker gjerne Freias lyse kokesjokolade her. Har til og med laget denne med halvparten melkesjokolade – Som blir altfor for søtt for meg, men populært hos de små…)
1 dl fløte
150 gram smør
en teskje vaniljeessens eller evt vaniljesukker
ca 250-350 gram melis
eventuelt 2-3 ss melk

Finhakk sjokoladen og ha den i en en bolle. Varm opp fløten til kokepunktet, og smelt smøret i den varme fløten. Hell det varme over sjokoladen. Rør forsiktig. Fortsett å røre til det er glatt og ikke er klumper.
Ha i sjokoladeblandingen i kjøkkenmaskinen la stå til den er avkjølt. Kjenn på utsiden av bollen med hendene dine. Omtrent fingervarm er greit.
Tilsett så melis mens du pisker. Fortsett å tilsette litt og litt til du får ønsket smak og konsistens. Jeg liker at den blir så fast at jeg kan sprøyte topper med den i sprøyepose. Smak til underveis også, så ikke det blir altfor søtt…. Er den søt nok, men ikke stiv nok, setter du den bare på kjøl noen minutter, så blir den perfekt.

Du kan også forberede frem til punktet med innpiskingen av melis. Bare sett sjokoladeglasuren i kjøleskapet over natten, ta den frem neste dag og pisk den opp. For å få den ekstra luftig tilsetter jeg da litt melk. 2-4 ss omtrent. Her kan du smake/føle deg frem selv – for tynnere og luftigere glasur: tilsett litt melk, for tykkere og mer solid glasur: tilsett mer melis.

Glasuren stivner delvis i kjøleskap med blir ikke helt hard.

Spre rikelig med glasur på kaken. Pynt med rikelig med strø! God fest😉


Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker.
      

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

35 thoughts on “Barnas favorittkake: Langpannesjokoladekake med mye glasur og strø

  1. Ooh! Nam! Erfaringsmessig blir det veldig godt med rømme eller kefir i sjokoladekaker, så denne må jo være en innertier! Kakestrø er også viktig, et av grunnstoffene vet du! Balsam for sjelen. Man må spise opp kakestrøet sitt, hvis ikke kommer man ikke til himmelen, sånn er det bare.

  2. Pingback: Smash cupcake | Camilla&Sverre Project

  3. Pingback: Tøfferudkake | Camilla&Sverre Project

  4. hei, mye lekkert på bloggen🙂 jeg har et lite kakespørsmål jeg.. Tenkte å prøve deres versjon av Annas sjokoladekake. Planen er å ha en slik langpannekake, men med sjokoladekrem i midten også. Da må jeg vel ha 2 bunner, og legge oppå hverandre? Det står her at denne hever godt. Tror du jeg kan bruke identisk oppskrift som denne, men steke i 2 omganger, så jeg får 2 bunner ? Eller bør jeg øke oppskriften noe? Har du noe peil på ca hva ny steketid da vil bli? Passer sjokoladekremoppskriften her til å ha som fyll i midten?
    Dette ble veldig mange spørsmål.. Setter veldig pris på svar:) mvh Linda

    • Hei Linda,

      Takk for hyggelig melding her. Skal se om jeg klarer svare på det du lurer på. Dette er en rikelig porsjon med røre, så jeg pleier ha nok til en langpanne og litt ekstra (som jeg steker i muffinsformer). Kaken er i seg selv, ypperlig å dele i flere lag, men problemet for min del er at langpannen min (og da bruker jeg her den som følger med ovnen som måler 35×45 cm) er så grunn. Det blir ikke høyde nok på formen, til at kaken kan stige. Så hvis du har en form som min, må du lage to porsjoner – og jeg antar at 1 + 1/2 porsjon av oppskriften rekker til dette. Sånn ca…😉

      Har du derimot en høy langpanneform (en som er 4 cm eller høyere) kan du ha all røra i denne, og bare dele bunnen i to lag når den er avkjølt.

      Glasuren kan du bruke som fyll også. Du må føle deg litt frem med mengdene. Jeg justerer ofte litt på denne: En-tre ss melk for å gjøre den mer løs og luftig, eller et opphold på kjølen for å gjøre den mer fast. Den stivner under avkjøling, men blir ikke helt hard, og vil mykne igjen når den står i romtemperatur. Av og til tar jeg av litt av glasuren og bruker den som fyll mellom kakelagene, mens den enda er sterk nok til å bære vekten av neste kakelag, -og deretter pisker jeg opp resten med litt mer melk (bare 1-2 ss) for å gjøre glasuren på utsiden av kaken ekstra luftig og lett.

      Håper dette var til hjelp. Står og baker denne i skrivende stund, så bare rop ut om du lurer på noe mer underveis.
      Nå skal jeg snart vekke bloggen fra sommerdvale.😉

      Camilla🙂

      • Og angående steketid : Erfaringene mine fra all denne bakingen er at alle ovner steker forskjellig og naturlig nok vil en tynn kake bli raskere ferdig enn en tykk. Jeg ville sjekket fra halvveis i angitt steketid ovenfor og sett det an fra der. En kakenål/tannpirker (uten mintsmak😀 :D) eller baksiden av en fyrstikk er alle fine å sjekke kaken med. Stikk ned og se om det henger igjen røre på denne. Jeg gjetter at du skal ta sikte på 35-45 minutters steketid, men som jeg sier; følg godt med etter halvveis tid. Lykke til.🙂

        Camilla

      • takk for så raskt svar🙂 Jeg er litt nervøs for å dele en så stor kake i to, derfor jeg tenkte at det var bedre å ha 2 bunner. Jeg har en langpanne som er litt mindre enn den som følger med stekeovnen som jeg skal prøve. Uansett skal jeg starte på kaken et par dager før, sånn tilfelle noe skulle gå galt… Oppå toppen av sjokoladekaka skal nemlig Lynet. har en sånn 3-d form, som jeg tenkte å ikke ha altfor tykk, bare legge den på toppen og pynte med smørkrem. Så da er det vel lurt å ha et sjokoladefyll som er litt fast..

      • Å den formen har jeg og😀 Høres ut som en gøyal kake! Skal du bruke denne glasuren til å sprøyte på Lynet må du ikke lage den for løs og luftig for da er jeg redd den sklir… Jeg sprøytet han med en annen oppskrift – tror den ligger her på bloggen under “17.mai festsjokoladekake med bringebærmousse” hvis du søker. “Tøfferudkaken” har jeg laget med oppskriftene over her – den er lagdelt og fylt og med noe sprøytet dekor på. Så har du litt visuelle referanser.😉

        Vil gjerne høre hvordan det går, hvis du får tid til en tilbakemelding i etterkant😉

      • Tenkte å pynte selve Lynet med vanlig smørkrem i de forskjellige fargene.. med vanlig stjernesprøytepose..Sånn ellers på kaka regner jeg med å bare ha glatt sjokoladekrem. Takk for hjelpen så langt, så får vi se hvordan det går, hehe.😀

  5. hei, kaka ble en suksess🙂 den var fast og fin etter en natt i kjøleskapet, og gikk helt fint å dele den i 2. brukte sjokoladefyllet i mellom, uten å spe med melk, mens det som ble igjen som jeg tok oppå spedde jeg litt ut, så det ble litt mykere. Neste gang sper jeg litt på fyllet inni også. Så kommer altså til å bruke denne oppskrifta neste gang og🙂

    • Tusen takk for tilbakemelding Linda! Vi ender ofte opp med denne i barneselskapene her i huset også, gang på gang.😀 Jeg skal oppdatere innlegget med det med melken, tror jeg. Superhyggelig at du la igjen denne, og veldig flott at oppskrift fungerte bra!🙂
      Camilla

  6. Denne har jeg lagd en gang før og den falt veldig i smak hos samboeren min som elsker langpanne sjokoladekaker. Måtte bare tilsette litt kaffe i glasuren så var den perfekt. Jeg skal lage den igjen til helgen til bursdagen hans og så lurte jeg på om det var mulig å bruke sjokolade istedenfor kakao, lyskokesjokolade feks, har du noen erfaring med det og eventuelt mengde i denne oppskriften?

    • Hei!🙂

      Så hyggelig kommentar! Ja, den er veldig god og lett å like, denne kaken.🙂 Nå har jeg fått en ny langpanne-favoritt fra boken Schakendas Bakeskole faktisk.😉 Kan anbefales den også.😉

      Å erstatte kakao med kokesjokolade går an, men det er flere ting å ta høyde for. I en sjokoladeplate er det både sukker og fett i tillegg til kakaoen. For å gjøre helt korrekte beregninger på forholdene her, må du vite hvor mye kakao det er i platen, hvor mye fett og hvor mye sukker. Jeg har ikke gjort forsøk med kokesjokolade i denne oppskriften. Personlig fortrekker jeg ofte å bruke kakao fremfor kokesjokolade, og gjør beregninger andre veien, for det synes jeg gir en rikere, mørk sjokoladesmak, men jeg synes ikke du skal være redd for å forsøke å bytte det ut her! For å få en mørk nok kake må du ha tilsvarende 55 g kakao, dvs; hvis sjokoladeplaten din har 42 % kakao, trenger du ca 130 gram sjokolade. Så må du lese bak på pakken og redusere sukkerinnholdet noe, og fettinnholdet (dvs. smøret). Med alt det sagt: Jeg synes denne kaken er utrolig takknemlig og lett å lykkes med, og resultatet blir sikkert godt uansett hvor nøye du er med målene her….😉 Blir veldig glad om du gir meg en tilbakemelding. Ønsker dere en fin bursdagsfeiring!🙂

      Camilla

  7. For at jeg ikke skal gjøre noe feil og skuffe det godt voksene bursdagsbarnet som har store forventninger, lager jeg den som sist, helt etter din oppskrift!! Da vet jeg det blir bra!! Men tusen takk for at du tok deg tid til å svare og jeg skal eksprimentere en annen gang det ikke er noen spesiell anledning. Ble litt nysgjerrig på schakendas sjokoladekake også når du nevnte det, da bolle oppskriften deres er en favoritt. Vet du hvor jeg kan finne oppskriften til denne?

    • Ja det er jo kjekt med de oppskrifter man vet funker! Enig med deg der😉

      (…må bare presisere at den ikke på noen måte er “min” da, men jeg deler den med egne ord her ;))

      Og jeg er også enig i at Schakendas bolleoppskrifter er fantastiske! og Pizzaoppskriften er blitt min faste traver… Sjokoladekaken som jeg liker så godt er fra boken “Schakendas Bakeskole”. Linker deg like greit opp til en finfin anmeldelse av den, hos Hobbykokken, hvis du vil lese mer:
      http://hobbykokken.no/2011/04/03/bokanmeldelse-schakendas-bakeskole/

      Takk for hyggelig kommentar. Alltid koselig🙂
      Camilla

  8. lagde denne kaken til en hel gjeng med snekkere i går. Den slo vikelig ann. virkelig en oppskrift å skrive ned! tusen takk!

    • Så gøy!!! Ja, denne Annas kake er jeg så glad for å ha funnet på Kakefesten, -den er virkelig en innertier! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding her. Det setter jeg stor pris på.🙂
      Camilla

  9. Denne kaken har jeg laget flere ganger nå med stor sukess hos både store og små😀 mangler bakepulver den ene gangen, men brukte bare en ekstra ts med natron, og det ble like bra😀

  10. Pingback: Knallgod sjokoladelangpannekake uten egg | Camilla&Sverre Project

  11. Lagde denne til skoleavslutningen i går, stor suksess! Men burde nok gjort som du og dynket bunnen, så hadde den blitt enda saftigere.

    • Så bra! Den pleier å slå an.🙂 Den skal være saftig i seg selv, men det er fort gjort å steke den akkurat bittelitt for lenge. Jeg har gjort det noen ganger, og hvis jeg er i tvil, da passer jeg på å dynke den mens den enda er varm. Jeg pleier å teste kaken med en trepinne og begynner ca 10-15 min før steketiden på dennne er omme. Så lenge pinnen kommer ut med våt røre, steker jeg fem minutter til. Når den kommer ut med fuktige smuler er den perfekt. Er pinnen helt tørr, ja da er gjerne kaken litt tørr også…. Men øvelse gjør mester, så prøv den igjen.😉
      Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene, Anne-Britt!
      Camilla

    • Hei Anne!
      Ja, prøv denne🙂 Jeg dynker ikke alltid, men gjorde det i starten for å være sikker på at den ble saftig. Men kaken er veldig saftig uansett, om den ikke overstekes.😉 Jeg prikker ikke, bare har på dynk med en skje, prøver å fordele jevnt, mens kaken fortsatt er varm.
      Lykke til med kaken.
      Camilla

    • Hei!
      Beklager sent svar, jeg har ikke fått med meg at det har kommet kommentarer her på en stund. Jeg vil anta at du har bakt kaken for lengst. Gikk det greit? Jeg vil tro at det går greit, men på bekostning av smak.😉
      Camilla

    • Mener du å dele den for å legge i fyll? Da kommer det an på størrelsen på formen du bruker. Når jeg lager denne som langpanne har jeg den bare i ett lag med mye glasur på toppen. Vil du ha kaken høyere og dele den på tvers, må du bruke en mindre form og justere steketiden deretter.

Leave a Reply

