Kaffekake

En kake som smaker av kaffe i både bunn og glasur, og dufter himmelsk nok av kaffeherlighet til at man kan bli fristet til å spise den til morgenkaffen.

Jeg var veldig spent på denne kaken. Synes den så herlig ut på bildet i boken, og var spent på hvordan mitt forsøk på å gjenskape den ville bli. Alt i alt gikk det veldig greit. Bunnen er en type sukkerbrød med smeltet smør, på engelsk kalt spongecake, eller ekte konditorspråk: Genoise-bunn.

Ingen oppskrift følger her, men en detaljert bildegjennomgang. Jeg hadde noen småproblemer underveis med bunnen, og vil gjerne høre tilbake om noen kan bidra med løsninger. Kaffesmaken er tydelig – så bruk en kaffe du synes er god.

     

Jeg tok faktisk tiden på miksingen denne gangen, fordi det føles av og til som en liten evighet, og jeg tror nok at jeg har i alle fall slurvet på dette tidligere med resultater deretter. (Hvordan skal det nå gå med disse fingerkjeksene…sukk..) Uansett: Luft må til for å få luftige bunner, eller så sies det…. 😉 …mellom disse bildeseriene har det gått 10 minutter.

     

Etter enda fem minutter, det vil si totalt femten, var eggedosisen så luftig og lett at den la seg som et bånd over røren før den sank sammen. Jeg tilsatte smeltet smør, siktet inn de tørre ingrediensene, helte røren forsiktig over i en smurt springform. Min form er 22 cm i diameter – i oppskriften står det 26 cm, men jeg tenkte at kaken ville være flott med litt ekstra høyde… så får vi se hvordan det gikk.

     

Mens kaken stekte og avkjølte laget jeg den nyyydelige kaffekremen. Jeg innså litt sent at jeg ikke hadde pulverkaffe, så jeg brukte kruttsterk espresso i stedet; ca 4 ss, og det gikk helt fint med tanke på konsistensen på kremen.

Kaffe, fløte, sukker og mesteparten av melken ble varmet til kokepunktet (sett inn himmelsk duft her), mens maisennaen ble rørt ut i resten av melken i en egen bolle, og så røres eggeplommene inn i maisennablandingen. Denne rutinen har jeg gjort noen ganger nå… 😀

     

Deretter heller jeg den varme kaffemelken over eggeblandingen under omrøring. Tilbake i kjelen med alt sammen og la det småkoke. Takket være maisennaen kan eggeblandingen koke fin og tykk uten at man trenger bekymre seg for koagulerte eggebiter, men det er viktig å passe på og røre hele tiden.

      

Kremen gikk så over i kjøkkenmaskinen og fikk piske seg kald. Også noe som tar litt tid… etterhvert som jeg kjente med hendene på utsiden av bollen, at kremen kjølnet, tilsatte jeg smøret i terninger, og melisen. Det ble en fantastisk fin krem. Nydelig smak og konistens!

     

I mellomtiden var kaken ferdig. Steketid stod oppgit til 35 minutter, men jeg hadde holdt øye med den fra det var gått 25 minutter, fordi min erfaring er at ovnen min gjerne steker litt varmere og raskere enn det som står i oppskriftene. Etter 30 minutter var den perfekt stekt og fikk kjøle seg ned i vinduskarmen …følte meg litt som Bestemor Duck her… eplepai neste? Imens bunnen avkjølte seg fikk jeg blandet dynken: kaffe, konjakk og sukker. Var fristet til å bruke både rom og marsala fremfor konjakk, men valgte å være flink og følge oppskriften her.

     

Hurra – Endelig monteringstid!!! Men hva har skjedd med bunnen? Har den hevet i det hele tatt? Den har ikke sunket sammen etter steking, er fin og rett i toppen, men altså heller ikke hevet nevneverdig. Så så mye for den høye, luftige saken jeg så for meg, og takk og pris at jeg valgte en mindre form. Hvorfor har den ikke hevet mer mon tro? Hmmm…..

     

Jeg valgte å snu bunnen på hodet undermontering, fordi jeg tenkte det var lurt å få den fine glatte bunnen øverst. Ikke gjør det. Jeg skal fortelle hvorfor. Jeg la toppen på kakefatet med snittflaten opp, og dynket med en skje, før jeg hadde på fyll og den andre delen av bunnen. Vær raus – rausere enn jeg var her – med både dynk og fyll. Dette var helt greit og smakte godt, men den kunne godt hatt enda mere.😉

     

Neste del av kakebunnen, denne gang med bunnen fra stekeformen opp. Og jammen var det ikke dannet seg en skorpe som gjorde bunnen nærmest ugjennomtrengelig for dynk….Jeg prøvde så godt jeg kunne men den øverste bunnen på kaken ble på grunn av dette litt tørrere enn den nederste. Neste gang: bunnene riktig vei – denne side opp…

     

Jeg smurte bunnen inn med et tynt lag krem – et “smulelag” eller “crumb coat”, for å fange smulene og skjule eventuelle hull i mønsteret jeg skulle sprøyte på. Resten av kremen gikk i en stor sprøytepose med stjernetyll.

     

Fra midten og utover gikk det radig, stjerne på stjerne. Dette var ikke så vanskelig eller tidkrevende som det ser ut som, og ga et veldig lekkert resultat. På kantene begynte jeg bevegelsen ved å presse ut en stjerne nederst og beveget sprøyteposen deretter oppover før jeg avsluttet trykket på posen og bevegelsen.

     

Til slutt fjernet jeg bakepapirremsene jeg hadde lagt under kaken, pyntet med litt herlig sjokoladepynt og kaken var klar til servering. Ser ganske lekker ut, ikke sant? Smakte herlig også. Og den kremen tror jeg må være genial til sjokoladekaker også. Eller cupcaketopping… Mmmmm….

Jeg serverte kaken samme dag, men hadde rester i kjøleskapet til dagen etter. Da var både bunnen og kremen blitt ganske hard, og smakene var mildnet. Jeg antar at dette var på grunn av smøret i både bunn og krem, tror derfor at hvis man lager den på forhånd, er det veldig viktig å ta den ut i god tid, slik at smakene kommer ordentlig frem og kaken blir myk og deilig igjen.

One more down….

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under kremkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse:

     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

4 thoughts on “Kaffekake

  1. Den kaffekremen ser helt ubeskrivelig magisk ut. Jeg ble nysgjerrig på dette genoise-problemet! Så jeg googlet det (selvsagt) og fant noen gode råd her: http://cakecentral.com/cake-decorating-ftopict-647366.html

    Kort oppsummert virker det som at man burde
    1. piske eggene MER, piske i hvert fall 20 minutter!

    2. Ikke åpne ovnen før etter det har gått 15-20 min.

    3. Ikke bruke vanlig mel, men “cake flour” – i følge passion 4 baking tilsvarer dette vanlig mel tilsatt maizenna. Jeg vet ikke hvor korrekt det er for å være ærlig, men det står flere steder. Det er forskjellige proporsjoner rundt omkring da, men det burde hjelpe å tilsette litt maizenna uansett, forhåpentligvis.
    190 gram mel + 3 ss maismel (http://www.fruthoresen.com/?p=279)
    290 g mel + 3 ss maizena (http://www.passionforbaking.com/blog/2012/01/18/luxury-lemon-cupcakes-valentine-style/)

    En liten leksjon på mel jeg fant i samme slengen:
    FLOURS
    White flour is milled from the endosperm of the wheat berry; the bran, embryo and germ having been removed. It is graded as to its strength depending on its gluten content: weak, medium and strong.

    Weak flour has a low gluten content of approx. 8% and is therefore ideal for cake making.It produces a light cumbly texture.
    Medium flour is produced so that it is suitable for products that have to be chemically aerated. It is weak enough to stop toughening but strong enough to stand the pressures of the gases resulting from the use of baking powders etc.
    Strong flour has a high gluten content, that makes it ideal for yeast products. The strongest of the flours is Durum flour which is used in the making of pastas. The strength of a flour maybe tested by squeezing the flour in the hand; a weak flour will cling together when the hand is open, whereas a strong flour will crumble to flour again.

    Øøh, ok, det er sånn jeg driver dagene! Stopper ikke før jeg har alle svarene! Eller mesteparten. Håper noe av dette kan være til hjelp🙂🙂

    • Fantastisk!!!

      Jeg er også glad i Google, så dette med å drive dagene slik er ikke ukjent for meg.😀 Jeg har lest på linkene du har gitt og det meste har jeg sett før men veldig godt poeng med å mikse enda lengre, også var det dette med melet da. Jeg har en gammel oppskrift på et nydelig sukkerbrød hvor halvparten av melmendgen er potetmel. Mon tro om det ville virke? Her må det prøves og feiles litt tror jeg….

      Tusen takk for superhyggelig og alltid så koselig kommentar!🙂

  2. Pingback: Sjokolade-espresso terte med kaffekrem | Camilla&Sverre Project

  3. Pingback: Genoise | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

