Pynteskolen: Sjablongpynt

Vi skal tilbake til Tiramisukaken, kaken som markerte at prosjektet var halvveis, for nå skal vi snakke sjablongpynt!🙂 Kaken var fantastisk god – men som dere snart skal se, var det ikke alt som gikk som det skulle underveis, og redingsarbeidet trådde til…

Mine eldste minner om denne typen pynt kommer fra min kjære mamma og hennes alltid så fantastiske kaker. Jeg kan huske en sjokoladekake (mon tro om det ikke var en fransk konfektkake?) som fikk en pen kakeblonde over seg, et godt dryss med melis, blonden fjernet og voila: lekkert pyntet kake!

Når jeg skulle pynte tiramisukaken, hadde jeg tenkt å klippe ut noen hjerter og strø kakao rundt disse, men det var med sjokk jeg innså at det ikke kom til å gå, fordi tiramisukaken hadde rett og slett revnet i kakeboksen den befant seg i på kjølen over natten. Hjelpes meg! Ikke aner jeg hva som kan ha gått galt heller, men jeg visste at jeg måtte kamuflere dette på et vis, for å dyppe en kniv i varmt vann og smøre den sammen fungerte i alle fall ikke…. (den lille mørke flekken er bare meg som har sølt med kakao …litt sånn som glitter…det kommer overalt…)

Så jeg fikk min kjære bakeprins til å klippe en lekker snøkrystall til meg.😉

For å få den til å ligge helt flatt på kaken vætet jeg den lett og tørket den så den var halvtørr først. Det var også et annet mål med dette: jeg tenkte at hvis jeg strødde mye kakao over snøkrystallen, og løftet på den, ville kanskje alt drysse av papiret og ødelegge mønsteret på kaken. Ved at papiret var lett fuktig, satte kakaoen seg fast på papiret og mønsteret ville ikke bli skadet når papiret ble løftet vekk.😉

Matsnobbebildet mitt…. :D  …det fungerer like godt med en hvilken som helst annen kakao. Velg en du selv synes er god.

Så drysset jeg godt med kakao over papiret. Jeg mener: maaasse!

Hele kakens overflate var dekket av en fint lag med deilig kakao.

Også var det bare å ta tak i papiret og løøøfte forsiktig av…. Drysse på et par grovhakkede kaffebønner, og…

….Voila!!! Funket kjempefint, ikke sant? Helt ærlig: hvor mange la merke til sprekken på kaken første gang dere så den?😀

Nå… dette var hardcore, skikkelig avansert og rett og slett over-komplisert-varianten av sjablongpynt. Dersom du ikke har en helt merkelig ødelagt kake, kan du i stedet gå for den utrolig enkle, lettvinte løsningen: Klipp eller skjær ut en form av et bakepapir. Legg papiret  (uten å væte det) på kaken. Dryss over melis eller kakao. Løft forsiktig av. Og vips…

Du kan også gjøre det motsatte: Legge selve hjertet (eller formen du har valgt deg) på kaken og drysse over, for å dekke alt unntatt hjertet ditt.
Nå, gå og spre litt glede i hverdagen…Kaker er fantastiske.😉
Sees snart igjen.

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under pynteskolen. Likte du dette vil du kanskje også like disse:

     

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

3 thoughts on “Pynteskolen: Sjablongpynt

  1. Camilla , du er superflink og veldig kreativ, og pågangsmotet ditt er bare til å ta hatten av for❤ klem fra moster❤

  2. Pingback: Tiramisukake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

