Pynteskolen: Marmorert sjokolade

Da var vi i gang! Når tempereringen var i noenlunde boks, var det plutselig ikke så vanskelig å lage den lekre sjokoladepynten i boken. For å lage marmorert sjokolade må du temperere både hvit og mørk sjokolade. Erfaringen min var at det var mye lettere med mørk sjokolade. Den hvite var jeg usikker på om jeg hadde fått til, helt til den omsider, etter ca 20 minutter begynte å herde i et varmt kjøkken.

Jeg brukte en kakepensel og trykket mørk sjokolade på en ren plastmatte. Min plastmatte er et rent, ubrukt hylle”papir” fra Ikea. Jeg hadde ikke overheadpapir for hånden, men du kan selvsagt like gjerne lage dette på helt vanlig bakepapir. Man tager hva man haver…😉

Oppå den mørke sjokoladen helte jeg hvit sjokolade og smurte ut med en liten slikkepott, i et ganske tykt lag. Så ventet jeg….leeeeenge….innså at dette kom til å fungere, men tok tid, så jeg ventet til den var begynt å stivne, la den i en tett boks i kjøleskapet, og lot den ligge natten over.

Neste dag var sjokoladen hard og knakk sprøtt og fint fra hverandre. Jeg forsøkte meg på litt abstrakte former og var veldig fornøyd med resultatet! Bitene ble pakket pent i en plastboks med lokk, adskilt med små flak bakepapir, og jeg gleder meg til å bruke de på kakene fremover!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under pynteskolen. Likte du dette vil du kanskje også like disse:

Kakene og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

Leave a Reply

