God påske!

God påske alle sammen! Det er utrolig hyggelig å se hvor mange som har tatt turen innom prosjektbloggen og lagt igjen veldig hyggelige kommentarer. Tusen takk til dere alle! Jeg tror jeg har fått svart dere alle nå.😉 Tusen takk også til alle som har begynt å følge bloggen gjennom facebooksiden. Det er rørende å se at så mange vil være med på å følge prosjektet i mål. La oss feire med kake!

Jeg har forsømt bloggen en stund, og hatt samvittighetskvaler for det, men kan røpe at prosjektet heldigvis ikke har stoppet, men foregått sakte og i det stille i kulissene. Jeg har vært på etterskudd og underskudd en god stund nå. Hodet flommer over av lyst, håp, drømmer og ønsker, og det er jo i grunn herlig….🙂

Men når man av mange ulike årsaker ikke strekker til og stadig kommer til kort, blir det mest bare frustrerende… Hvem er enig?😉 Det er veldig viktig for meg å komme i mål med dette, og jeg er glad for å fortsatt være i gang, selv om tidsbegrensningen ble for stram.

Nå er dette heldigvis en prosjektorientert kakeblogg, og ikke en personlig blogg, så la meg ikke kjede dere med detaljer om lei helse, men la meg tillate å sette fokus på kakene igjen.😉

Så langt har jeg lært mye om bake og kakekjemi. Om viktigheten av å måle nøyaktig. Om å tørre å eksperimentere. Om å piske lenge… alltid mye lenger enn man tror.😉 Jeg har lært at jeg ikke er så god på å “vende inn” noe i luftige rører uten å kvele røren. Og at det er lurt å stille ovnsklokken altfor tidlig, og heller sjekke kaken en gang for mye enn for lite.

Jeg har også lært at når jeg tror at jeg har lært noe godt nok til å mestre det og begynner føle meg en smule kakeflink😉 … ja, så skjer det noe helt merkelig med bakverket og jeg er tilbake til start og klør meg i hodet over hva som egentlig gikk galt.

Jeg har lært en del om råvarer. Hvordan ulike råvarer smaker svært forskjellig, gir forskjellig bakeresultat, og hvordan pris ofte har noe så å si. (Og jeg mener ikke bare for smaken, men også for de som lager varene vi kjøper… fairtrade folkens.)

Til sist har jeg lært en del om glede. For kaker er glede. Glede over å skape noe. Glede over å gi bort noe man har laget med hjerte, omtanke og kjærlighet. Glede over å lage noe kreativt. Glede over å spise kake sammen med noen du er glad i. Glede over å spise kake på en helt vanlig torsdag, helt uten grunn….

Kaken dere har vært med på å lage gjennom dette innlegget er en av mine favoritter fra boken: Sjokoladeparfaitkake. En nyyydelig sjokoladeiskake med lett appelsinsmak på en hasselnøttbunn. Vel verdt å spise i påsken… I’m just saying….😉

Neste post blir om sjokoladetemperering …Yikes!😀 Sees snart!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store KakebokaLikte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):

     


Kakene mine og jeg er også å finne på Instagram; brukernavn “camillasphotos”.
Følg gjerne Det store kakeprosjektet mitt på Facebook

Leave a Reply

