Mor Monsen

Mor Monsen som kakeoppskrift dukket for første gang opp da Hanna Winsnes skrev sin velkjente kokebok “Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen” i 1845. Hanna Winsnes var prestefrue, og da prestegården gjerne var hyppig besøkt, var det kjekt å ha en enkel og god visittkake å by på. Det har vært mange spekulasjoner i hvem denne Mor Monsen var. Det er i alle fall stor sannsynlighet for at det var en dame ved navn Cathrine Büchle, som bodde på Linderud Gård i dens storhetssid og var Mogens Larsen Monsens andre kone.

Jeg erstattet en av sitronene i oppskriften med en appelsin. Og jeg benyttet meg av tipset om å bløtlegge rosinene godt før bruk. Likevel var jeg litt redd de skulle bli brent, slik som på smuldrepaien (isj), så jeg dekket kaken halvveis ut i steketiden, med aluminiumsfolie. Tror det var en god idé!

Så innrømmelsens tid: Jeg har aldri smakt Mor Monsen før! Men min mor, som synes kaken er veldig god, ga den en stor tommel opp, og sa den var den beste hun noensinne hadde smakt. Heeeelt upartisk, så klart…. 😀 Takk mamma!

Kilder:
Hva vet vi om Hanna Winsnes?
Hvem var Mor Monsen?
Linderud Gård

Fra Napoleon til Mor Monsen” av Tom O. Johansen

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker . Likte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

Leave a Reply

