Fingerkjeks …igjen

Fingerkjeks, Savoiardi, Biscuits à la cuillère, Boudoirs, Ladyfingers… kjært barn har mange navn. Fingerkjeksen oppstod på slutten av 15oo-tallet, ved hoffet til greven av Savoy (et område som omfattet deler av Nord-Italia og Sør-Frankrike). De ble visstnok funnet opp for å gis til Kongen av Frankrike da han kom på besøk. Og siden ble de brukt som fine gaver og et eksempel på lokal bakekunst. Det italienske navnet Savoiardi betyr faktisk noe som enkelt som “fra Savoy” og er altså en sukkerbrødrøre, uten annet hevemiddel enn stivpiskede eggehviter og stivpisket eggedosis, som er sprøytet ut i staver og stekt. En konge verdig altså! Ikke verst! (kilde)

Mitt tredje forsøk kan nå sees her….

Ikke helt royalistiske vibrasjoner føler jeg. Smaksmessig er de helt ok. De smaker som en sukkerbrødkjeks …logisk nok. Men de ser en smule flatere ut enn jeg ville hatt dem, og det er noe jeg ikke ser ut til å klare å endre på. Jeg har forsiktig vendt sammen eggemassene, og siktet inn mel, og likevel flyter de utover under steking. Kan hende de må inn på sterkere varme? Kan hende jeg må ha i litt mer mel? Kan hende hjemmebakte fingerkjeks ikke skal se ut som de man får kjøpt på butikken? Jeg får fortsette å prøve, selv om jeg gledelig skulle latt være. Jeg ser ikke ut til å bli venn med disse….*luksusproblem-sukk*

I det minste betyr det at Tiramisukaken dukker opp på bloggen hvert øyeblikk.😉 Så aldri så galt at det ikke er godt for noe… Sees snart!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under grunnoppskrifter. Likte du dette vil du kanskje også like disse:

     

Det store kakeprosjektet mitt finner du også på Facebook

3 thoughts on “Fingerkjeks …igjen

  1. Pingback: Fingerkjeks | Sverre Sætre Prosjektet

  2. Pingback: Page not found | Sverre Sætre Prosjektet

  3. Pingback: Tiramisukake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

