Luftig Gulrotkake i Form

Jeg hadde en visjon… Den var luftig, den var saftig, den var høy. Den var vakkert dekorert med nyyydelig kremostglasur, sprøytet på kaken som vakre roser. (Med min nyanskaffede Wilton 2d tip som jeg så lenge har ønsket meg.) Den var i tillegg pyntet til fest med en herlig girlander (enhver unnskyldning til å lage en girlander er en god unnskyldning, spør du meg…) Og visjonen min… Ja, se for deg nå kake på bilde nummer 1 PLUSS kake på bilde nummer 2 ..sammenlagt. Der har du den!

(Bildene er lånt fra jannokee og Honeykennedy )

…La oss bare konstatere med en gang at jeg var glad kaken bare var en øvekake…

Hehe… Faktisk hadde jeg ikke lyst til å poste denne kaken på bloggen før jeg hadde fått den litt finere, men jeg er jo ingen kakemester. Jeg er her for å øve og for å lære… Så her er den!😉

Dette er første gang jeg har laget majones til en kake! Men slik begynner oppskriften. Pisk eggedosis og tilsett oljen i en tynn stråle, omtrent som når du lager majones. Og likheten var slående.

So far so good… Deretter vendes inn finrevet gulrot (Og jeg biter meg i tungen hver gang jeg skriver gulrot nå, M…😀 ) Og tilslutt hakkede nøtter, mel, bakepulver og for å være litt crazy og rocke til oppskriften: finhakket hvit og mørk sjokolade.

So far, so good… fortsatt. Men så begynte det… For kaken ble jo ikke akkurat så høy som jeg hadde visjoner om… duh. Og siden kaken ikke kommer med glasuranvisning skal den kanskje bare serveres uten? Slik?

Men jeg hadde jo en visjon.😀 Så jeg dynket kaken med fersk appelsinjuice, og laget glasuren til klassisk gulrotkake -MED smeltet hvit sjokolade i! Den smakte utrolig godt!!

Hadde det bare ikke vært for denne tåpelige visjonen, hadde alt nå vært perfekt. Men det som skjedde var da følgende. Den hvite sjokoladen klumpet seg i glasuren i møte med den kalde kremosten og smøret. Det ble maaaaasse bittesmå klumper, som ikke var plagsomme for det blotte øyet eller gane, men som altså hadde en egen evne til å tette igjen den fine tipen på sprøyteposen om og om igjen…. blobb, blobb, klatt, klatt… til slutt ga jeg opp å få det så fint, og konsentrerte meg mest om å få det ut av posen og på kaken i det hele tatt.

Kaken ble god på smak i alle fall. Og den ble både luftig og saftig. Og hvis jeg later som om jeg gikk for romantisk og rustikk henslengthet, synes jeg egentlig ikke den ble så aller verst.😀 YES… that’s my story and I’m sticking to it!

One more down…

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

5 thoughts on “Luftig Gulrotkake i Form

    • Takk søte deg! For kommentar og konsum! Det er bra! :))) Konstaterer da at smak og konsistens er under kontroll. …..glasurarbeidet krever litt mer øvelse.😉

  1. Pingback: Pynteskolen: kake med girlander | Sverre Sætre Prosjektet

  2. Nei, det var dårlig gjort av sjokoladen å ikke samarbeide. Det synes jeg. Men den virker jo helt fortryllende i beskrivelsen! Og girlanderen var superfin! Nam nam, gulrotkake!

Leave a Reply

