Smuldrepai med eple

Fin Fredag Alle Sammen!🙂

I dag står smuldrepai med epler på menyen! Jeg har laget dette hyppig før, men nå var det noen år siden sist. Takket være en snill nabo, hadde jeg plutselig en stor pose med vinterepler i kjøleskapet. Forsiktig plukket og varsomt lagret er disse utrolig holdbare. Men egentlig behøver du slettes ikke bruke epler. Frukter som plommer, fersken og pærer er også deilig, og jeg liker også å bruke bær, gjerne frosne, og skogsbærblanding er min favoritt her. Jeg er sikker på at det finnes mange andre favorittfyll blant de som leser dette, og jeg vil gjerne ha tips om du deler…😉

Før jeg starter dagens innlegg har jeg lyst til å oppfordre alle som ønsker å være en bevisst forbruker, å bruke et kort minutt på signere Regnskogsfondet og Grønn Hverdags kampanje, Ikke spis regnskogen. Klikk deg inn på linken og les mer der. Bruken av palmeolje er ikke gunstig for verken helse eller miljø. Du finner også en fin oversikt over 550 matvarer som du kan sjekke om inneholder palmeolje. Takk for oppmerksomheten.

Nå… tilbake til vintereplene…🙂

Oppskriften er av den utrolig enkle varianten (hurra):

Smuldrepai med epler
Stekes ca 20-30 minutter i forvarmet ovn, ved 180 grader C

100 g hele lettkokte havregryn
100 g hvetemel
100 g saltet smør, romtemperert
100 g melis

3 epler, skrellet og fjernet kjernehus
3 ss sukker
1 ts kanel
saften og finrevet skall av 1/2 sitron (bruk bare det ytterste gule)

evt: rosiner og hakkede nøtter på toppen.

De tørre ingrediensene blandes godt i en bolle, til du har en smuldrete deig.

Deretter skjæres eplene i skiver og legges i en ildfast form. Sukker, kanel, sitronsaft -og skall fordeles over, og deretter smuldredeigen.

Inn i ovnen og stek til deigen er gyllen. Følg med på slutten av steketiden, spesielt hvis du ha på rosiner.😉

Serveres gjerne med krem, is, pisket creme fraîche eller vanilje kesam.

Min vri: Jeg brukte flere epler enn oppskriften sa, da formen min var ganske stor. Også tilsatte jeg mer kanel til oppskriften, og i selve deigen også, for det er vi glad i i huset. Sitronskall derimot er ikke den øvrige husholdningen så begeistret for, så jeg brukte kun saften. Jeg brukte rosiner og hakkede hasselnøtter på halve paien. For å hindre at rosinene ble brent, fulgte jeg rådet i boken, om å la de ligge i bløt først, men de ble likevel i overkant godt stekt. Kanskje de kunne legges under lokket, sammen med eplene? Mine eplebiter var nok både litt langkokte, i og med at de var hardføre vinterepler, og kanskje litt store biter, så jeg måtte steke lenger enn angitt.

Dommen: enkelt, godt, raskt og en garantert gjentagelse en gang i fremtiden.

På snarlig gjensyn…😉

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under Terter og paier

Tidligere skrevet:
Pynteskolen: lag din egen marsipangulrot
Klassisk gulrotkake
Sarah Bernhardt
Hvordan lykkes med tertebunn

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

3 thoughts on “Smuldrepai med eple

  1. MM! For et godt forslag, jeg pleide å spise dette masse som liten, men vi brukte brunt sukker i stedet for melis, og litt muskat oppi i tillegg til kanel! Da blir den krydret og fin. Men ja, det er dette problemet med brente rosiner. Det er grusomme greier. Så kanskje vi skal forsøke å legge under lokket som du sa? Lurt! Nei, nå fikk jeg bare griselyst på smuldrepai drrrrrrrruknet i vaniljesaus. SUKK.

    Bildene ser helt spiselige ut – slurp!

  2. Pingback: Mor Monsen | Sverre Sætre Prosjektet

Leave a Reply

