Klassisk gulrotkake

Denne kaken og oppskriften lever opp til ALT den tilsier å være. En saftig, delikat, nyyydelig gulrotkake, med en herlig glasur med ekstra smak av appelsin. Det er det som er så herlig med gulrotkaker: de er enkle å lage, smaker alltid godt og man kan til og med late som om den er litt sunn! (Ikke det? …jaja… GOD er den i alle fall!)

For å gjøre kaken mest barnevennlig, innholder denne ikke nøtter, og det er ikke appelsinskall i glasuren. Det står ikke alltid i oppskriften, men jeg dynket bunnen ganske rett etter at den kom ut fra ovnen. Det gjør jeg alltid, uansett om det står i oppskriften og det er et gull-tips! Denne ble dynket med saften av en nypresset appelsin.

Jeg har en annen favorittoppskrift på gulrotkake, av Gøril Wiker. Den er mer kompakt, og jeg har der forenklet glasuren til å være rørt kremost med sitron og litt søtning. Denne kaken er veldig søt og det likeså glasuren. Utenom kakeprosjektet lever jeg ganske sukkerfritt, så mange av kakene i boken opplever jeg som svært søte. (De andre i husholdningen er ikke nødvendigvis av samme oppfatning!) Jeg prøver alltid én nøyaktig variant av oppskriften, men deretter tillater jeg meg personlige endringer på de neste utgavene, og jeg synes ofte at sukkermengden kan reduseres, uten at det går på bekostning av smak. Dette gjelder først og fremst oppskrifter som glasurer, kremer, fromasjer og mousser. Til stekte bakverk er sukkeret en nøyaktig del av kjemien, og hvis du endrer på mengdene her, vil også kaken din bli annerledes. Vær nøye med målene når du baker!!! I den anledning har jeg et spørsmål: Skal virkelig denne kaken inneholde en hel spiseskje med bakepulver?

Denne gulrotkaken ble med på juletrefest, så jeg delte opp i porsjonsstykker og la kakestykkene i hver sin muffinform; ca 4×4 cm er perfekt til normale muffinformer. Og jammen forsvant de ikke med en gang…! Bedre skussmål kan vel ikke en kake få.😉 Neste post viser hvordan du enkelt kan lage en søt liten marsipangulrot og pynte kaken din med!

Jeg er usikker på om jeg burde komme med en masse unnskyldninger for at det står så stille på bloggen om dagen. Bloggpostene ligger i kø, men mye sykdom og vond rygg gjør sitt til at de aldri får havnet på nett. Prøver meg på å love bot og bedring (så får vi se om det hjelper… )

Sees snart igjen!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under formkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):



Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

2 thoughts on “Klassisk gulrotkake

  1. Pingback: Luftig Gulrotkake i Form | Sverre Sætre Prosjektet

  2. Pingback: Smash cupcake | Camilla&Sverre Project

Leave a Reply

