Sarah Bernhardt (med to oppskrifter)

En av mine aller mest favoriserte kaker står for tur (jeg mener det denne gangen). Nydelige Sarah Bernhardt; med sin seige kransekakebunn, sprø sjokoladelokk og under lokket; en herlig myk sjokoladesmørkrem.

Jeg har fortsatt minner av den helt spesielle grønne kakeboksen denne kaken bodde i. Julefeiringer hvor jeg har forspist meg på denne. Hvordan jeg gledelig meldte meg frivillig til å gå ned alle trappene til kjelleren for å fylle på kakefatet, bare for å kunne snikspise en ekstra mens jeg fylte på. Derfor er denne oppskriften med den bunnen og fyllet jeg husker fra da jeg vokste opp, og ikke fra Den Store Kakeboka (god den også, bevare meg vel, men her måtte nostalgien få overtaket). Du får også en oppskrift som er sukkerfri (og begge er dessuten glutenfri), som er så god at jeg tviler på at du vil smake forskjell.

Disse oppbevarer du best i fryseren, og lar de tine på kakefatet ved servering. De tiner heldigvis raskt, for vær advart; tenner har blitt lettere skadet i møte med disse rett fra fryseren.

Sarah Bernhardt, ca 20 stk
Stekes i ca 10-15 minutter i forvarmet ovn, 180 grader

Bunn:
1 eggehvite
160 g mandler
60 g sukker
60 g melis

Fyll:
100 g smør, romtemperert
75 g melis
1 eggeplomme
2 ss kakao

Sjokoladeovertrekk:
ca 200 g smeltet mørk sjokolade; jeg har her brukt Freia Selskapssjokolade

Kjør mandler og sukker i en matmølle til de er finhakket som grovt mel. Kna inn eggehviten, og til slutt melisen. Konsistensen skal være litt løs og klissen. La gjerne deigen hvile 10 minuter i kjøleskapet før neste trinn; i mellomtiden kan du finne frem stekebrett og bakepapir.

Ta ut deigen og form små kuler; ca 2-3 cm i diameter. Du kan selvsagt lage større eller mindre bunner, etter smak og behag.

Stek bunnene til de er gyldne og avkjøl på brettet. I mellomtiden lager du fyllet. (Skal du fylle disse neste dag, oppbevarer du bunnene i en tett boks frem til du skal lage fyllet, eller i fryseren.)

Til fyllet har du smør og melis i en kjøkkenmaskin og pisker til det er hvitt. Det er viktig å piske lenge nok. Det skal ikke bare blandes, men piskes ordentlig hvitt og “fluffy”. Jeg pisket mitt i ca fem minutter; Da var det blitt en luftig og lett krem. Så tilsetter du eggeplomme og pisker videre. Når alt er godt blandet tilsetter du kakaoen og blander igjen godt. Nå er det lov å smake. Er det søtt nok, luftig nok eller sjokoladete nok, for din smak? Det er lov å føle seg frem, for det er jo tross alt du som skal spise den.😉

Jeg liker å fylle kakene med en sprøytepose, men du kan også legge fyllet på med en skje eller smøre en spiss kjegle-topp med en kniv.

Sett kakene i fryseren til neste dag, eller til når du skal dyppe de i sjokolade.

Sjokoladetrekket ordner du slik: Først må du smelte sjokoladen, enten i mikrobølgeovnen, eller i vannbad: Sett en skål over en liten gryte med vann på koketoppen. Knekk sjokoladen i små biter og smelt den forsiktig i skålen over vannbadet. Ikke la vannet koke, og ikke la det komme damp eller dråper i bollen. Er du tålmodig og lar dette ta sin tid, går det lett som en plett.😉

Når det er tid for å dyppe kakene synes jeg det er lettere å dyppe i en liten kopp, enn i en vid bolle, så jeg heller sjokoladen over i en liten kopp, men lar gryten og skålen stå på lav varme, slik at jeg raskt kan smelte sjokoladen igjen, ved behov.

Ta kakene ut av fryseren, og dypp én forsiktig opp ned i sjokoladen. Trekk opp og la den renne av seg litt. Sett så til tørk på et bakepapir. Fortsett til du har tatt alle sammen. Hvis du vil, kan du pynte med litt kakepynt mens sjokoladen enda er våt.

Sett kakene tilbake i fryseren til de skal spises. Enjoy!

Sarah Bernhardt uten sukker, ca 20 stk
Stekes i ca 10-15 minutter i forvarmet ovn, 180 grader

Bunn:
160 g mandler
40 g sukrinmelis
1 eggehvite

Fyll:
100 g smør, romtemperert
2-3 ss sukrinmelis
1 eggeplomme
2 ss kakao

Sjokoladetrekk:
ca 200 g mørk sjokolade uten sukker (fås i mange dagligvareforretninger blant diettprodukter og på helsekost), eller mørk sjokolade med svært høyt kakaoinnhold som f.eks. Freia Premium 85 % eller lignende.

Kjør mandlene i en matmølle til de er finhakket som mandelmel. Kna inn eggehviten, og til slutt melisen. Konsistensen skal være litt løs og klissen. La gjerne deigen hvile 10 minuter i kjøleskapet før neste trinn; i mellomtiden kan du finne frem stekebrett og bakepapir.

Ta ut deigen og form små kuler; ca 2-3 cm i diameter. Du kan selvsagt lage større eller mindre bunner, etter smak og behag.

Stek bunnene til de er gyldne og avkjøl på brettet. I mellomtiden lager du fyllet. (Skal du fylle disse neste dag, oppbevarer du bunnene i en tett boks frem til du skal lage fyllet, eller i fryseren.)

Her kan du se de sukkerfrie bunnene, ved siden av de jeg laget etter oppskriften fra boka. De var omtrent like store baller før steking…

Til fyllet har du smøret og sukrinmelis i en kjøkkenmaskin og pisker til det er hvitt. Det er viktig å piske lenge nok. Det skal ikke bare blandes, men piskes ordentlig hvitt og “fluffy”. Jeg pisket mitt i ca fem minutter; Da var det blitt en luftig og lett krem. Så tilsetter du eggeplomme og pisker videre. Når alt er godt blandet tilsetter du kakaoen og blander igjen godt. Nå er det lov å smake. Er det søtt nok, luftig nok eller sjokoladete nok, for din smak? Det er lov å føle seg frem, for det er jo tross alt du som skal spise den.😉

Jeg liker å fylle kakene med en sprøytepose, men du kan også legge fyllet på med en skje eller smøre en spiss kjegle-topp med en kniv.

Sett kakene i fryseren til neste dag, eller til når du skal dyppe de i sjokolade.

Sjokoladetrekket ordner du slik: Først må du smelte sjokoladen, enten i mikrobølgeovnen, eller i vannbad: Sett en skål over en liten gryte med vann på koketoppen. Knekk sjokoladen i små biter og smelt den forsiktig i skålen over vannbadet. Ikke la vannet koke, og ikke la det komme damp eller dråper i bollen. Er du tålmodig og lar dette ta sin tid, går det lett som en plett.😉

Når det er tid for å dyppe kakene synes jeg det er lettere å dyppe i en liten kopp, enn i en vid bolle, så jeg heller sjokoladen over i en liten kopp, men lar gryten og skålen stå på lav varme, slik at jeg raskt kan smelte sjokoladen igjen, ved behov.

Ta kakene ut av fryseren, og dypp én forsiktig opp ned i sjokoladen. Trekk opp og la den renne av seg litt. Sett så til tørk på et bakepapir. Fortsett til du har tatt alle sammen. Hvis du vil, kan du pynte med litt kakepynt mens sjokoladen enda er våt.

Sett kakene tilbake i fryseren til de skal spises. Enjoy!

P.S. Uvisst hvilken årsak, da jeg laget bunnene etter oppskrift fra Den Store Kakeboka ble mine slik:

De fløt veldig utover og blåste seg opp. Smakte godt, men var ikke akkurat det jeg hadde i tankene… Noen som skjønner hva som har gått galt? Vi reddet de ved å risle over melisglasur og fikk disse lekkerbiskene; som forsvant farlig fort:

Sees snart!

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under sjokoladekaker og favorittkaker. Likte du dette vil du kanskje også like disse(pek på bildene for å se teksten):


Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebook

Leave a Reply

