Engelsk Julekake

Advarsel: med snev av fare for å spolere julestemning, føler jeg for å innrømme at jul ikke nødvendigvis er “my time of year”… ikke sommerferie, helger eller andre ferier heller desverre. Og dette er ikke ment som et innslag av Skruisk Bah-Humbug! -men jul og alle dens forventninger, ritualer, og forberedelser er kanskje litt ekstra voldsomt for de som har litt lite å gå på fra før. Og når omstendigheter langt utenfor min kontroll fører til at ugjorte gjøremål tårner seg opp i det fjerne, ja så gjør jeg noe så ulogisk som å bake… Det er fint å ha et konkret resultat på slutten av dagen. Hva gjorde du i dag? Jo, jeg fikk unnagjort en “prosjektkake” som samtidig resulterte i en hjemmelaget julegave! Now we’re talking….😀

Jeg gikk derfor rett fra norsk til engelsk julekake! Min mor lager to andre varianter av denne til jul hvert år, begge veldig forskjellige (derfor må hun alltid lage begge to), og de er begge blant mine favoritter. Gleeeeeder meg til å smake denne, som jeg tror blir enda en smaksvariant!
Jeg har doblet denne oppskriften: To skal gis bort, og en skal jeg ha selv. Men den skal “mates” noen uker før den er klar til å skjæres i…😉 Sverre Sætre var på God Morgen Norge og viste frem denne i fjor før jul, og (*hurra*) på siden deres finner du orginaloppskriften fra Den Store kakeboka. 😀😀😀

Oppskriften nevnte syltet appelsinskall. Jeg må ha blandet ingredienslisten til denne og Panettone, for jeg hadde skrevet ned en appelsin på handlelisten min, og den lå på benken og flirte til meg, i det jeg leste “50 gram syltet appelsinskall”. Hmm.. så da var det å google syltet appelsinskall. Fant mange oppskrifter. De fleste for større mengder appelsin, og veldig forskjellige fra hverandre. Så jeg tok litt her og litt der og lagde denne varianten, det ble godt, men jeg vet ikke om det er per definisjon korrekt. Om du vil prøve kan du gjøre slik:

Syltet appelsinskall
1 appelsin, gjerne økologisk – saft og skall
masse vann
3 ss sukker
1 kanelstang

Start med å skjære skallet av appelsinen i brede strimler. Få med minst mulig av det hvite under skallet. Press deretter saften ut av appelsinen og spar denne til senere.
Skallet går i en liten gryte med vann.
Kok opp, slå av vannet, og gjenta. Gjør dette fem ganger for å få ut bitterheten av skallet.
Den sjette gangen har du oppi appelsinsaften, kanelstangen og sukkeret. Skru ned varmen noe og la det hele putre til væsken er kokt inn til en tykk sirup.
Da det nesten ikke var noe væske igjen, tok jeg gryten av varmen og avkjølte appelsinen litt. Fjernet så kanelstangen og delte strimlene opp i mindre biter. De var myke, smakte søtt og godt, og med et snev av kanel.

Sverre Sætre kakeprosjektet foregår her; en liten hyllest til Den Store Kakeboka. Dette innlegget er arkivert under julekaker og småkaker.

Tidligere publisert her:

Klikk her for å “like” Det store kakeprosjektet Facebookda vel!😀

Leave a Reply

